Naar welke windrichting moet ik vanavond kijken om de vallende sterren te kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Download te gratis software op http://www.stellarium.org/nl/ en je zult niet alleen het antwoord op deze vraag vinden, maar nog 100.000 X meer dan dat en je zult ook het geloof diep in jezelf hervinden. Een vallende sterk brengt namelijk het verste van het verste in contact met het dichtste van het dichtste. De wijzen kwamen ook uit het Oosten trouwens en ze volgden een komeet... Als je ze ziet en je sluit je ogen, zie je ook waar een vallende ster voor staat. +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praktisch: Printscreen vind je op http://logocom.be/technisch/opwarming/20120813-1h30-afdruk-Stellarium-perseiden.JPG (diverse opties als raster en sterrenbeelden heb ik aangezet): Je zoekt zo de poolster, ligt op je rug en zoekt de poolster (enige punt dat tijdens de nacht NIET ronddraait als je een uur blijft liggen). En van daaruit ga je naar rechts onder, en zul je streeplichten zien verschijnen. Echt de moeite, al was het maar om je geduld te kweken.

Antwoorden (5)

Ik kijk gewoon naar boven, want die meteorieten komen door de dampkring en dan maakt het niet uit wat de windrichting is met die snelheden. Gisternacht kon je ze trouwens ook al zien! Heb er al 5 gezien. Tip: blijf wel kijken en geef niet op, want ze kunnen lang op zich wachten;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ze overal zien, maar in oost- zuidoostelijke richting heb je de meeste kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WIE geeft de min? En waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet ik, maar er zijn altijd mensen dit doen zonder motivatie.
Misschien omdat het O-N-O moet zijn en niet O-Z-O.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope.
De Perseiden komen uit de richting van het sterrenbeeld Perseus (vandaar ook de naam)

Dat sterrenbeeldstaat in de nacht van 11naar 12augustus rond middernacht in Noord Oostelijke richting.

Zie kaartje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het radiant ligt in Perseus, maar ze schieten alle kanten op. Dus naar het sterrenbeeld Perseus kijken heeft niet veel zin.
Het radiant van de Perseïden, dus het punt aan de hemel waar ze vandaan lijken te komen, staat in Perseus, aan de Noordoostelijke hemel. Echter die staat aan het begin van de nacht nog laag bij de horizon en bovendien zie je dicht bij het radiant korte sporen (door het perspectief). Je kunt beter in de richting van Pegasus (in het Zuidoosten) of de Zwaam (in het Zuidwesten) kijken. Perseïden die in de Zwaan verschijnen bewegen min of meer langs de lange as van het sterrenbeeld en daaraan kun je ze dus makkelijk herkennen.
11 jaar geleden
De meteorenzwerm Perseïden bereikt op zondag 12 augustus 2012 rond 19 uur zijn maximum. De radiant van de zwerm staat rond 07:30 uur in het hoogste punt aan de hemel, op 84° boven de horizon. Onder ideale omstandigheden zijn er van deze zwerm zo'n 84 meteoren per uur te verwachten. De meteoren zijn helder en snel en hebben nalichtende sporen. Rond 05:45 uur gaat het schemeren en om 06:19 uur komt de Zon op. Het beste moment om Perseïden waar te nemen is hierdoor rond 05:00 (zie het kaartje). De radiant van de zwerm staat dan ongeveer 69° boven de horizon, in het oostnoordoosten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Al vanaf middernacht zijn er mooie inslagen goed te zien maar dan nog minder frequent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat wel degelijk "De radiant van de zwerm staat dan ongeveer 69° boven de horizon, in het oostnoordoosten."
Of kent u beter O-N-O, en radiant betekend de kern van de zwerm.
Als ik geen compleet antwoord heb dan weet ik het niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar het radiant kijken klinkt leuk, maar heeft in de praktijk geen zin.