Is er een Europese weerdienst die zich baseert op de straalstroom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruiken niet alle weerdiensten dit?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het effect van straalstromen overschat. Voor weervoorspellingen worden heel veel factoren meegenomen. Het is niet voor niks dat voor weervoorspellingen de krachtigste computers ter wereld gebruikt worden.

Het beste antwoord

Elke weerdienst baseert zich op de straalstroom bij het maken van de weersverwachting.

De straalstroom beinvloedt het weer omdat het de vorming van hoge en lagedruk gebieden bepaalt, en daarmee de kans op goed of slecht weer.

De invloed van de straalstroom op het weer kun je vergelijken met volgende analogie:

Stel in een rivier varieert de waterhoogte.
Als het water laag staat maakt de weerdienst (voor een regio) een overzicht van de gebieden die onder water staan. Dat doen ze ook als het waterniveau hoog staat. Dat zijn dan andere kleinere gebieden.
Dus afhankelijk van de verwachte waterhoogte maakt de weerkundige een voorspelling van de gebieden die in die regio onder water staan.

In deze analogie kun je de waterhoogte vergelijken met de straalstroom. Als de stroom in een bepaalde richting blaast kun je wel of geen hogedruk gebieden verwachten, of is er wel of niet een kans dat deze groter of kleiner worden.

De straalstoom is als het ware het fundament waar elke weersverwachting op is gebaseerd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het verbaast mij dat je hier nooit hoort dat bv de straalstroom over Scandinavië gaat en dat daardoor de warme lucht uit Spanje ons kan bereiken. In Amerika wordt de straalstroom wel benoemd in de weerberichten. Toegegeven: het is vaak goed mis als de straalstroom dwars over Noord-Amerika ligt. (de hele straalstroom is hier trouwens behoorlijk onbekend.) Nogmaals bedankt!