Waarom bevat koud water meer zuurstof dan warm water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit van gehoord, bedoel je niet dat koud water zwaarder is dan warm water?

Antwoorden (1)

Het is niet zo dat koud water altijd meer zuurstof bevat, koud water kan meer zuurstof bevatten dan warm water en dat heeft te maken met de oplosbaarheid van zuurstof in water. Deze neemt af bij hogere temperaturen.

Dat is inderdaad anders dan bij veel vaste stoffen, bijv suiker lost bij hoge temperatuur veel beter op in water dan bij lage temperatuur.

Bij zuurstof is het andersom, hoe kouder het water hoe beter de zuurstof oplost.
Maar het is dus mogelijk dat ook koud water bijna geen zuurstof bevat als het bijv onder de grond is en niet in contact staat met de lucht.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bijgevoegde link staat nog meer info over oplosbaarheid, daar staat ook dat voor 95% van de vaste stoffen de oplosbaarheid hoger wordt in warm water (maar dus niet voor alles) maar dat voor gassen de oplosbaarheid juist afneemt.

Toegevoegd na 4 minuten:
o ja en als uitsmijter, ik onthoud dat met een soort ezelsbrug. Gassen zijn vluchtig, hoe dichter het water bij zijn kooktemperatuur komt hoe meer moeite het heeft andere gassen opgesloten te houden. Dat is in hele simpele woorden ook de reden dat de oplosbaarheid van gassen lager wordt bij hogere temperatuur.
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je uitsmijter snijdt hout.
De logica is dat bij verhitten, vast naar vloeibaar (of opgelost) gaat, en van vloeibaar (opgelost) naar gas.
+4U