Waarom is de Noordpool geen Zuidpool genoemd?(zie uitleg.)

Zie de wereldbol voor je. Je ziet de Noordpool. Als je de wereldbol omdraait, zie je de Zuidpool. Maar de Noordpool is dan 'beneden'. Mijn vraag: Waarom is de Noordpool geen Zuidpool genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je uitleg maakt je vraag niet duidelijker. Sterker nog, na het een paar keer gelezen te hebben, snap ik je vraag nog minder goed dan ik in eerste instantie dacht. Als je de wereldbol haaks houdt, zit de noordpool aan de linkerkant. Moeten we het dan ineens Westpool gaan noemen?

Het beste antwoord

Ze moesten toch ergens beginnen en dat was toevallig de zuidpool die ze de zuidpool noemden... Als ze andersom begonnen waren hadden ze de aarde wel omgedraaid eerst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.. Zuid Noord noemen lijkt me eenvoudiger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan toch niet, de noordpool kan toch nooit de zuidpool zijn... kom zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de pinguïns niet protesteren lijkt het me geen probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en alle mensen moeten dan op zijn kop lopen... huh??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.

Andere antwoorden (5)

Noord is toch niet persé boven, maar gewoon noord. Voor Australië is zuid toch gewoon boven?
Zo hebben ze het nou eenmaal genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, iedereen weet dat de kerstman op de noordpool woont. Dus toen de iglo van de kerstman gevonden was, werd die plek de noordpool genoemt he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een kwestie van afspraak. Het ook een ander woord kunnen zijn. Iemand is er mee begonnen en dat is doorgesijpeld in de talen/culturen om een eenduidigheid te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
definitie Noordpool door de IAU:

The north pole of a planet or satellite shall be the pole which points above the invariable plane of the solar system, regardless of the direction the planet is spinning.

However, a different convention is sometimes used, in which a body's north and south poles are defined according to the right-hand rule in relation to the direction of rotation.

Als we deze right-hand rule bekijken (volg link bij bron vermelding) dan klopt de benaming van onze Noordpool.

Het komt erop neer: stel dat je bij een willekeurige planeet komt, zoek dan de punten die stil staan op (dat zijn er 2). Als je recht boven het punt staat waarbij al het andere linksom roteerd...dan sta je boven de Noordpool van deze planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwar jij jouw vraag niet met het feit, dat onze Noordpool eigenlijk de magnetische zuidpool is ?
Net zo als elektrische stroom ook de andere kant opstroomt. Historische naamgeving.