Is het heelal een perpetuum mobile?

Een perpetuum mobile is een machine die uit zichzelf eeuwig blijft bewegen. Veel mensen denken dat het mogelijk is een perpetuum mobiel te maken dat zelfs energie levert, wat volgens de wetten van de thermodynamica onmogelijk is.

Het heelal echter dijt versneld uit, en zal eeuwig blijven bewegen. Verantwoordelijk hiervoor is de donkere energie, die constant is per volume, maar voor het totale heelal toeneemt.

Kortom, is het heelal een perpetuum mobile?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hmmm.... Interessante vraag.

Maar ik denk dat het heelal geen perpetuum mobile is. Dat komt omdat een perpetuum mobile een machine of systeem is dat de 1e of 2e wet van de thermodynamica breekt. Energie ontstaat niet uit het niets en energie kan niet stromen zonder dat er wat verloren gaat aan de koude kant van een machine.

Het heelal is een gesloten systeem. We weten echter niet alles over de aard van het heelal, zoals donkere materie en energie. Mijn bovenstaande bewering staaft op klassieke thermodynamica en is daarmee niet onomstootbaar.

We hebben het eigenlijk over het ultieme lot van het heelal en daar weten we nog niet genoeg over om definitieve uitspraken over te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je geeft zelf al aan dat een perpetuum mobile in strijd is met de wetten van thermodynamica
Als de beweging is het heelal gevoed door door donkere energie is er sprake van een verbruik en dus derhalve geen perpetuum mobile. Want ook al is heelal oneindig geen een vorm van energie is dat ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen kan je stellen dat een pepertuum mobile een mens gemaakte machine is. Het heelal is niet mens gemaakt. Maar als zou dit er onder vallen dan is dit alsnog niet het geval. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het heelal steeds sneller uitzet. Dit zal er op den duur voor zorgen dat alles zo snel uitzet dat het heelal zal verdwijnen. Dit wordt the big rip genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je gaat hier wel van uit dat de versnelling over de hele levensduur van het heelal groter wordt. Daar kunnen we niets over zeggen en uitspraken in deze trant zeggen dan ook helemaal niets
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee ik zeg het is een theorie die bestaat ;-)
Nee, dat is het niet.
De entropie van het heelal zal alleen maar toenemen (2e wet van de thermodynamica) tot een bepaald maximum. Vanaf dat moment is het gehele heelal in evenwicht, dus dan is warmte, massa en energie gelijk verdeeld over de ruimte.