Wie weet wat het uur van de wolf concreet inhoudt? Welk uur van de nacht is het?

Onlangs kwam ik de term 'het uur van de wolf' tegen in een boek. Er werd een vast uur van de nacht mee bedoeld. Volgens mij niet middernacht. Maar geen idee welk uur wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

'Het uur van de wolf' is een bestaande Nederlandse uitdrukking die het moment aangeeft, waarop de nacht in de ochtendschemer overgaat, het tijdstip waarop de grens tussen waan en werkelijkheid vervaagt en langzaam oplost. Een moment, waarop van alles mogelijk is.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitleg. Een tot de verbeelding sprekende uitdrukking!

Andere antwoorden (1)

Grensgebieden, niemandsland, het uur van de wolf, schemering, schaduwgebied, dromen, de dingen die gebeuren op het moment dat je met je ogen knippert, negatieve ruimte, weerspiegelingen.
Ver van de Pijp (ik ben nog steeds in Afrika) denk ik na over Tussenland. Op dit moment is het alles wat zich tussen mij en Amsterdam bevindt. Duizenden kilometers zand, water, bomen, mensen, wegen, lucht. Tussenland is geen plek. Het is de ruimte tussen twee dingen. Die twee dingen zijn benoembaar maar ook inwisselbaar voor andere dingen. Tussenland is alles tussen de Karoo in Afrika en de Pijp in Amsterdam. Tussenland is alles tussen nu en 31 december 2008. Tussenland is wat er te gebeuren staat tussen 8 kunstenaars en een grote groep stadsbewonders. Tussenland is alles vanaf de letter “t” tot en met de letter “d”. Tussenland is het gebied tussen mijn hersenen dat via mijn vingers en het toetsenbord van mijn computer loopt tot deze tekst op het internet. Tussenland is alles en niets, algemeen en specifiek. Een verzinsel. Een realiteit. Een rookgordijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze uitleg. Leuk dat je Tussenland er ook bij betrekt.