Is water dat via een asbest dakje in de regenton komt asbesthoudend?

Wij hebben op onze volkstuin een oud huisje staan met een asbest dak, dit is ong. 40 jaar oud. De afwatering vangen we op, maar lopen we nu gevaar ivm asbest in het opgevangen water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
lijkt me wel - ik zou iig geen hap uit die tuin eten, als het voedsel daarmee wordt bewaterd

Het beste antwoord

Zolang asbest in gebonden toestand (zolang het materiaal in goede staat en onbeschadigd is) verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid. Ik zou echter zelf absoluut geen risico willen nemen en het water niet gebruiken!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is geen enkel probleem, als het dakje gewoon heel is. Als je er met een hamer op gaat staan rammen, komen er wel asbestsplinters vrij, dus dat kun je beter niet doen. Mocht er eventueel toch een flintertje asbest in het opgevangen water komen te zitten, dan NOG wordt dat door de planten die je het water te drinken geeft, niet opgenomen. Asbest is een steensoort en planten lusten geen stenen. Dus maak je geen zorgen, geef je planten het water gerust te drinken. Als het dakje in slechte toestand is, wordt het tijd om de dakbedekking (ik neem aan: golfplaten) te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest is een vezel, en maakt als zodanig deel uit van de vezelstructuur van de plaat. Die laat niet los bij een beetje regen.
Bovendien..... is een asbestvezel gevaarlijk bij inademing.
Dus als je het water drinkt loop je geen risico.
Reddie
12 jaar geleden
Als je het aan je planten geeft niet. Die kan je veilig eten, maar om het zelf te drink zou ik het risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na veertig jaar komt er echt niets meer vanaf.40 jaar terug toen het net nieuw was .was het een stuk gevaarlijker om dat de stoflaag er toen werdt afgeblazen door de wind.Maar asbest ik alleen gevaarlijk bij bewerken van de platen.Eigenlijk is het een opgeblazen verhaal.Want alleen als je er langdurig mee gewerkt hebt heb je kans op long kanker.En echt niet van een plaat die er gewoon 40 jaar op zit.Ik zelf heb in mijn jonge jaren als timmerman ook asbest staan te zagen en daken van gemaakt en heb geen longkanker.werdt in die tot wel een verboden bouwstof, en kon je tegen je werkgever zeggen .van, hier werk ik niet meer mee.