Waarom trekken vogels naar het zuiden?

Graag met niet al te moeilijke woorden a.u.b.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Vogels vliegen niet naar het zuiden omdat het daar warmer is, maar omdat daar meer voedsel te vinden is.
Maar niet voor alle vogels is er te weinig voedsel in het noorden.
Bijvoorbeeld voor veel tuinvogels zoals huismussen, wordt er 's winters zaad gestrooid door mensen. De huismussen hebben dan genoeg voedsel om de winter in het noorden te overleven en hoeven niet naar het zuiden te trekken. Voor IJsvogels bijvoorbeeld is dat heel anders. In de winter vriezen er soms sloten dicht waardoor een ijsvogel geen vis meer kan vangen. De IJsvogel moet dan naar het zuiden trekken naar plekken waar het niet vriest. De IJsvogels in Nederland hoeven daarom meestal niet naar het zuiden te trekken omdat in Nederland de sloten meestal niet, of enkele dagen bevroren zijn. Maar soms gokken IJsvogels verkeerd, zoals afgelopen winter. De IJsvogels zijn toen in Nederland gebleven in de hoop op een zachte winter. Helaas was afgelopen winter een strenge winter. In de winter is 90% van de IJsvogels dood gegaan doordat ze geen voedsel konden vinden. 10% was slim en is wel naar het zuiden getrokken en heeft de winter overleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het daar warmer is dan in het koude Nederland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'in a nutshell': 's winters vriezen de meren dicht en gaan alle insecten diep de grond in voor overwintering. Er blijft te weinig eten over voor de vogels. Dus gaan ze voor dat dat gebeurd naar het zuiden om daar wel eten te hebben.

Makkelijk genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders komen ze om van de kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder van de honger.
Daar is het niet zo koud en kunnen ze meer voedsel vinden.

En in de zomer trekken ze weer naar het noorden omdat ze daar dan meer voedsel kunnen vinden en niet zo oververhit raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer vogels geen voedsel meer kunnen krijgen in het gebied waar ze zomers gebroed hebben, trekken ze weg. Ook zijn er vogels die niet goed tegen de kou kunnen. Deze
trekken ook weg.

Voor meer informatie over de vogeltrek: zie link

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog een kleine aanvulling:
In de winter wordt het voor veel vogels moeilijker om voedsel te vinden. Insecten, spinnen en wormen kruipen diep weg. Grassen en zaden kunnen onder een dik pak sneeuw liggen.
Tijdens de korte donkere dagen is er maar weinig tijd om voedsel te vinden. Als het donker is zoeken de meeste vogels geen voedsel. Door de koude hebben de vogels bovendien meer energie nodig om warm te blijven en moeten ze dus extra veel eten. Genoeg redenen om in de winter naar warmere oorden te trekken waar en overvloed aan eten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaan hun voedsel achterna...

Is dit makkelijk en kort genoeg uitgelegd?