Waarom moeten proefschriften in het Engels opgesteld worden?

Waarom moeten proefschriften in het Engels opgesteld worden we leven toch in Nederland?

e.g. zie: http://www.narcis.nl/search/coll/publication/genre/doctoralthesis/Language/nl/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

wat grappig, een jelle die al antwoord heeft gegeven (Ed dat is niet DE jelle, ik ben DE jelle :-)

Volgens mij is er geen enkele wet die zegt dat een proefschrift in het Engels moet. Er is trouwens ook geen enkele wet die zegt dat je een aantal artikelen in een peer-reviewed tijdschrift moet hebben. Dat zijn allemaal gebruiken in bepaalde vakgebieden. In andere vakgebieden liggen de normen weer anders. Er zijn geen geschreven normen. Het enige dat telt is dat jouw hoogleraar er in gelooft - en dat die hoogleraar weer een commissie kan samenstellen die aan de eisen voldoet en dat die commissie er een hamerslag op geeft. Proeve van bekwaamheid doorstaan. Tenminste, dat is wat ik er van (denk) te weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een proefschrift moet je een aantal artikelen publiceren in een peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift. De meeste van die tijdschriften zijn engelstalig, dus als je wilt publiceren, maak je veel meer kans wanneer je je artikelen in het engels schrijft.

Misschien dat publicatie in bepaalde hoog aangeschreven Nederlandse tijdschriften ook wordt meegewogen, maar voor de meeste vakgebieden zijn er geen of weinig nederlandse tijdschriften die een dusdanige impactfactor (zegt iets over hoe vaak een artikel uit dat blad elders geciteerd wordt, en is een internationale standaard voor hoe hoog een tijdschrift wordt aangeschreven binnen een bepaald vakgebied) hebben dat je ook met recht trots kunt zijn dat je artikel in dat blad gepubliceerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet correct. Het MAG in het engels. De reden dat dat vaak ook gedaan wordt is eenvoudig: De meeste vakliteratuur is in het engels, en het doel is dat je proefschrift tenminste deels uit publiceerbare hoofdstukken bestaat. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken en het in het nl schijven voor het proefschrift, en in het engels voor publicatie.

http://media.leidenuniv.nl/legacy/promotiereglement_2008.pdf
Artikel 15. Nederlands of andere taal
1.
Het proefschrift en de daaraan toegevoegde stellingen worden geschreven in het Nederlands, dan wel in het Engels, Frans of Duits of onder goedkeuring van het College voor Promoties in een andere taal.