Waarom heeft Nederland de 80-jarige oorlog niet verloren tegen het machtige Spanje?

De Nederlanders hebben de Spanjaarden in de 80-jarige oorlog uit hun land kunnen zetten. Ik snap alleen niet hoe dat kan want Spanje is veel groter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier maar eens : http://www.goeievraag.nl/vraag/kwamen-nederlanders-tachtigjarige-oorlog-spanje.151295

Het beste antwoord

omdat de wil om vrij te zijn altijd sterker is dan de wil om te bezetten. Met her verloop van tijd zal een opstandige bevolking ALTIJD winnen van de bezettende partij. Alleen in situaties waarin beide partijen vinden dat een bepaald grondgebied hun toebehoort zal strijd doorgaan. Maar als je een stuk land annexeerd vanuit winst of macht oogpunt, dan is op een bepaald moment de energie (En ook het geld) op om een gebied tot de orde te blijven roepen, en zal je op een bepaald moment zeggen: Weet je wat, ik ga weg.