Hoe zit het ook alweer met morgenrood; 'mooi weer aan boord', of 'water in de sloot'?

Die andere hoort dan uiteraard bij avondrood.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
16.5K

Het beste antwoord

Morgenrood, water in de sloot.

Onder morgenrood verstaat men de roodachtige kleuren die ongeveer vanaf een half uur voor zonsopgang aan de oostelijke hemel verschijnen.

Deze kleuren bij zonsopgang en -ondergang hangen samen met de lange weg die het stralen van de lage zon door de atmosfeer aflegt. Het zonlicht wordt tijdens deze lange route verstrooid en gebroken door stofdeeltjes of waterdamp. Daardoor wordt het van nature witte zonlicht ontleed in verschillende kleuren. Het rode licht wordt het minst verstrooid en blijft vaak zichtbaar. 's Ochtends zweeft er meestal nog niet zoveel stof in de lucht. Is de lucht dan rood dan wijst dat in de regel op waterdamp en een hoge luchtvochtigheid. Vandaar de oude weerspreuk "Morgenrood, water in de sloot".
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de haan niet kraait vóór het morgenrood...,
gaat het regenen of..., de haan is dood!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gemakkelijker te onthouden met de Engelse versies, omdat die ondubbelzinnig rijmen:

Red by morning, sailor's warning.

Red by night, sailors delight.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-) leuk weetje
Roverhenk
een jaar geleden
Wij zeggen hier: Red in the morning, shepherd's warning. Red at night, shepherd's delight. Misschien omdat het altijd een schapenland was.
De kleuren bij zonsopgang en ondergang hebben te maken met de langere weg die de zonnestralen moeten afleggen bij een laagstaande zon. Het zonlicht wordt daardoor gebroken. Is de lucht 's ochtends extra rood, dan betekent dit dat zich extra waterdamp in de nog schone lucht bevindt, of te wel een hoge luchtvochtiheid. Vandaar het spreekwoord: Ochtendrood, regen in de sloot. Het gezegde slaat dus niet op het avondrood.