Was in het jaar 0001 de medische techniek zover, dat kunstmatige inseminatie kon worden toegepast?

Dus dat een vrouw zwanger wordt op 'niet natuurlijke wijze', maar door het op medische wijze inbrengen van zaad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het jaar 1?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie reactie. Het getal nul is een moeilijk getal. De heren die onze jaartelling hebben ingevoerd, hebben teruggerekend tot het geboortejaar van Jezus, en dat jaar 1 genoemd. Hij vierde zijn tiende verjaardag dus in het jaar 11. Als Jezus ooit bestaan heeft, want dat is niet bewezen.
Trouwens, ook de nieuwe jaartelling na de Franse Revolutie begon met 1.

Antwoorden (4)

Nee. Ze geloofde zelfs nog in onbevlekte ontvangenis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onbevlekte ontvangenis betekend iets heel anders, namelijk "niet belast met de erfzonde".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee, dat wist ik niet! +
Het schijnt idd één keer gebeurd te zijn, maar dan niet door medisch , maar door Goddelijk ingrijpen.

De medische stand was toentertijd nog niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei!! Die hakt er in! Wel leuk gevonden.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd werden artsen nog niet als goden gezien. Hoewel dat in onze tijd ook weer bijna achter de rug is.
Maar de artsen konden toen best veel, zo zijn een schedel gevonden, waarin duidelijk de sporen van een hersenoperatie in terug te vinden zijn.
Kunstmatige inseminatie is heel eenvoudig (maar misschien vergis ik mij, want ik ben een leek): gewoon zaadvloeistof via een rietje inspuiten. Het schijnt dat een vrouw het zelfs zelf kan doen. Maar verder maakt de cultuur veel uit. In onze cultuur hechten wij veel waarde aan het nauwkeurig kennen van de vader. Er zijn daarentegen ook culturen, waar het vaderschap geen enkele waarde heeft. Of daar tussenin: af een toe eens een keer een kind met 'vers' genetisch materiaal. Het kan dus zijn, dat er in het jaar 0001, in het Middellandse Zeegebied niet zo'n behoefte was aan een techniek als kunstmatige inseminatie.
Hoewel dan wel de vraag rijst hoe de mythe van het kindeke Jezus is ontstaan...
Ik denk het wel want hoeveel "medische techniek" heb je precies nodig voor k.i.???

Een portie sperma en een rietje of evt je vingers.
Dat plantenstengels hol kunnen zijn weten mensen vast al HEEL lang dus ik ga er van uit dat technisch (dat vraag je) zeker mogelijk is in die tijd.

Of er mensen waren die genoeg kennis hadden van het ontstaan van zwangerschap en dat dit door sperma gebeurt?? Ook dat denk ik van wel maar die is moeilijker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, vandaar ook mijn vraag. Waarom is een engel nodig, als het ook zo simpel kan. En dan de verdere vraag: hoe zat dat dan cultureel in die tijd? Ze waren toen lang niet zo preuts als wij in deze tijd.
Leuk dat je mijn verwondering deelt.
Summo
12 jaar geleden
eerlijk gezegd probeerde ik alleen een goed antwoord te geven op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaf antwoord in de vorm van een retorische vraag. Dat was leuk.
Ik denk dat de mensen in het jaar 1 al heel veel wisten. Er is een mechanische computer gevonden uit de tijd. Men kon complex gevormde lenzen maken. Men deed hersenoperaties. Het politiek machtsspel was precies het zelfde als dat van tegenwoordig. Nee, 2000 jaar is best kort.
Dus, waarom geen K.I.?? Maar misschien is hier nooit over geschreven.
Summo
12 jaar geleden
je hebt een punt!!
maar aan de andere kant is het ook weer lang
Ik verwonder me soms als ik lees/zie hoe de mensen 50-80 jaar geleden leefden (mobieltje, intercontentale vluchten voor iedereen, stereo met sub-woofers: nooit van gehoord)
en dat is dan nog geen 100 jaar geleden
in het jaar 0001 tevens de geboorte van christus waren er al miljoenen mensen op de aarde.
wat jij bedoelt is ( naar mijn menging +- 4000 jaar voor chr.)
toen was er nog geen mens op de aarde, als er geen mens is kunnen ze ook geen mensen kustmatig bevruchten.
maar god maakte van stof en slijk een mens Adam. en van de rib van Adam de vrouw Eva. tja uit te leggen valt het uit. maar geloof moet je ook geloven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, er zijn talloze sporen gevonden van mensen die eerder hebben geleefd. Zo rond 40000 geleden, waren er zelfs 4 mensensoorten. (Wij, de Neandertaler, de Floresmens, en de Kaukasusmens).
En zelfs onze taal, het Nederlands is terug te voeren op een taal van ouder dan wat jij noemt. En dat komt door de uitvinding van de landbouw, wat een vooruitstrevende techniek is, en waardoor de taal van die mensen zich wijd verbreid heeft. Jouw aannames kloppen niet met een van de grondbeginselen van de filosofie: het scheermes van Ockham. Dit zegt, dat een eenvoudige verklaring voorrang verdient boven een ingewikkelder verklaring.
Nu kan ik mij voorstellen, dat jij stof en slijk eenvoudig vindt, maar dat is het niet. Om hieruit leven te doen ontstaan, heb je heel veel aannames nodig. Bovendien moet jij nog miljoenen tegenverklaringen vinden, zoals voor alle ander gevonden sporen, het verval van radioactiviteit, de snelheid van het licht enz enz, wil jij komen tot een logisch en kloppend verhaal. En daarom is jouw verklaring filosofisch gezien verwerpelijk.