Wat waren alle theorieën en uitvindingen van Albert Einstein?

de uitvindingen mogen ook met iemand anders zijn gemaakt hoor maar ik moet het echt snel weten plzz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel om op te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E=heelveelkwadraat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best erg dat mensen zelfs google niet eens meer kunnen vinden. PFFFFF...

Het beste antwoord

Albert Einstein
1)Foto-elektrisch effect ,link 1
2)Brownse beweging , zie link 2
3)Speciale relativiteitstheorie,zie link 3
4)Massa-energierelatie,zie link 4
5)Algemene relativiteitstheorie,zie link 5
6)Gestimuleerde emissie en kosmologische constante
7)Kopenhaagse interpretatie
8)Bose-Einsteinstatistiek

Einstein de uitvinder
De koelkast van Einstein en Leó Szilárd

Minder bekend is dat Einstein ook een paar patenten op zijn naam heeft voor uitvindingen. Hij had deze interesse in mechanische en elektrische apparaten meegekregen van zijn vader en oom en hield zich soms bezig met 'knutselen' zoals hij het noemde. Einstein en voormalig student Leó Szilárd vonden samen een nieuw type koelkast uit in 1926. Ze gebruikten een koelprocedé bij constante druk, met alleen toevoer van warmte, zonder bewegende delen. De koelcyclus gebruikt ammoniak, butaan en water. Einstein werkte verder mee aan onderzoek naar een gehoorapparaat, een gyrokompas en de permeabiliteit van membranen

Einstein schreef zijn hoofdwerken alleen, afgezien van het artikel uit 1913 met Marcel Grossmann over de algemene relativiteitstheorie. Maar verder heeft hij samengewerkt met tientallen meest natuurkundigen, soms langdurig (bijvoorbeeld met Leopold Infeld, Nathan Rosen, Peter Bergmann) en soms eenmalig, zoals met Satyendra Nath Bose, Leo Szilárd en Boris Podolsky die hierboven al vermeld zijn en met bijvoorbeeld Otto Stern, Adriaan Fokker, Wander de Haas en Erwin Schrödinger, soms voor een paar artikelen achter elkaar (Jakob Johann Laub, de wiskundige Ludwig Hopf).

Einstein-de Haas-experiment
Einstein en Wander de Haas toonden in 1915 aan dat magnetisatie komt door de beweging van elektronen: dit heet tegenwoordig hun spin. Ze keerden de magnetisatie van een ijzeren staaf om die aan een torsieslinger hing en vonden dat de staaf hierdoor ging draaien, omdat het draaimoment van de elektronen met de magnetisatie verandert.

Gasmodel van Schrödinger

Einstein suggereerde aan Erwin Schrödinger dat hij de statistiek van een Bose–Einstein-gas zou kunnen reproduceren met een gesloten vat. Met elke mogelijke beweging van een deeltje in het vat kan een onafhankelijke harmonische oscillator worden verbonden. Door deze oscillatoren te kwantiseren, krijgt ieder energieniveau een eigen bezettingsgetal, gelijk aan het aantal deeltjes dat dat energieniveau heeft.

Deze formulering is een vorm van tweede kwantisatie, lang voor het begin van de moderne kwantmmechanica. Erwin Schrödinger paste deze suggestie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Oke, ga er eens voor zitten.
Hier heb je heel veel, maar nog niet alles.
Veel is in het Duits maar dat zal voor jou geen probleem zijn omdat je alles op het laatste moment doet.

Dit is de link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Zijn heel veel bladzijden.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan google je toch even op Albert Einstein?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/einstein.html

........en nog veel meer......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De theorieën zijn bij Einstein het meest belangrijk. Zijn persoonlijke bouwwerk is de relativiteitstheorie geweest (eerst de speciale en later de algemene relativiteitstheorie). Ook heeft hij de Brownse beweging theoretisch verklaard en heeft hij de belangrijkste aanzet gegeven voor de ontwikkeling van de kwantummechanica. Hij kreeg de Nobelprijs voor de verklaring van het foto-electrisch effect (een kwantumfenomeen), omdat de relativiteitstheorie toen nog teveel omstreden was.

Toevallig was Einstein ook nog in beperkte mate uitvinder en hier heb ik een opsomming van de patenten (lastig te googelen zonder toegang tot wetenschappelijke literatuur, dus even geplakt.) (de laatste groep zijn duitstalige patenten.
De meeste patenten van Einstein zijn met Leo Szilard voor koeltechniek. Het patent voor de geluidsreproductie is samen met Rudolf Goldschmidt. Deze figuren waren echte uitvinders en voor Einstein was het iets dat hij erbij deed, waarschijnlijk ook ingegeven door de familietraditie van de Einsteins. Bijna alle patenten zijn alleen van historisch belang, alleen de Einstein Szilard pomp wordt nu nog gebruikt voor het rondpomen van vloeibaar natrium in sommige kerncentrales.

1/12/1928 FR647838a Refrigerating machine with pumping of liquid effected by intermittently increasing the vapour pressure
28/11/1929 FR670428a Refrigerating machine
15/11/1928 GB282428a Improvements relating to refrigerating apparatus
1929: not accepted GB282808a Refrigerating machine with pumping of liquid effected by intermittently increasing the vapour pressure
1929: not accepted GB284222a Refrigerating machine with organic solvent
26/5/1930 GB303065a Electrodynamic movement of fluid metals particularly for refrigerating machines
9/3/1931 GB344881a Pump especially for refrigerating machines
5/12/1929 HU102079a Refrigerator
11/11/1930 US1781541a Refrigeration
27/10/1936 US2058562b Light intensity self-adjusting camera
Patent country of origin: FR, France; GB, Great Britain; HU, Hungary; US, USA.
a Patent with Leo Szilard.
b Patent with Gustav Bucky.

27/7/1933 DE554959a Apparatus for movements of fluid metals in refrigerators

10/1/1934 DE590783b Electromagnetic sound reproduction apparatus
Patent country of origin: AT, Austria; CH, Switzerland; DE, Germany.
a Patent with Leo Szilard.
b Patent with Rudolf Goldschmidt.

Lijst is niet helemaal compleet ivm ruimtegebrek, nog wat meer koeltechniekpatenten.