Wat is 'fracking' nou precies?

Ondanks dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=oHQu3SeUwUI
snap ik nog steeds niet precies wat 'fracking' nou eigenlijk is...
Iemand die dit simpel kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

WIKI:

Het is een methode om aardgas vrij te maken door millimetergrote scheurtjes te creëren in het gesteente waar het gas in opgesloten zit. Dit gebeurt door water, zand en een kleine hoeveelheid chemicaliën onder hoge druk in de boorput te pompen. De zandkorrels gaan in de scheurtjes zitten en houden deze open, ook nadat het pompen gestopt is. Dit zorgt ervoor dat het gas een vrije doorgang heeft naar de boorput.

Het hele proces is in het filmpje gevisualiseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fracking is het winnen van aardgas door het breken van ondergrondse gas houdende rotslagen. Het is een methode die kan leiden tot vervuiling van grondwater met o.a. Uranium, Radium, chemicalien die voor het proces worden gebruikt.