Zijn wetenschappelijke theorieën onderbouwt?

zoals de relativiteitstheorie van Einstein, die stelt dat niets sneller kan dan het licht, is dat onderbouwt met argumenten of is dit gewoon wat Einstein denkt, en er verder weinig mee doet omdat het lastig te bewijzen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Die theorie van Einstein is onderbouwd door hemzelf.
Snelheden in de buurt van het licht. Daarvoor moet je zijn bij de kernfysica en bij de astronomie. Daar houden ze zich bezig met immense snelheden. Daar zij dingen over behandeld op deze site.

Andere theorieën worden onderbouwd. Soms blijft er een gat zitten. Zo'n veronderstelling wordt aangehouden zolang men dat nodig vindt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een klein voorbeeld:
Er worden 5 smaken beschreven:
Bitter, zoet, zuur, zout en umami. Lange tijd ging men er vanuit dat iedere smaak een eigen gebied had op de tong waar die smaak het best geproefd.
Nu wordt die veronderstelling weer losgelaten. En gaat men ervan uit dat op een bepaalde plaats van de tong meerdere smaken kunnen geproefd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wetenschap is onderbouwd met de kennis die op dat moment beschikbaar is. Het is dus niet de onomstotelijke werkelijkheid.

Zo dacht men heel lang dat de snelheid van het geluid de maximale snelheid was. Die theorie was onderbouwd met de kennis die men toen had. Tegenwoordig weten we wel beter: men was er tot voor kort redelijk van overtuigd dat de snelheid van het licht de maximale snelheid is. Het zou mij echter niet verbazen als ook deze theorie in de nabije toekomst wordt ontkracht door nieuwe methoden en inzichten.

De wetenschap is dan ook nooit 'af'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wetenschappelijke theorie is eigenlijk een aanname. Theorieën zijn altijd onderbouwd, soms met logisch opvolgende stappen, soms met onderzoeken. Sommige theorieën zijn door middel van onderzoek bevestigd en andere nog niet. Maar zolang een theorie niet ontkracht wordt door een onderzoek blijft het een theorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Een niet onderbouwde theorie bestaat niet, misschien bedoel je een hypothese.
2. Het is bijna nooit mogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Waar staat dan dat een theorie niet onderbouwd zou zijn?
2. Een theorie kan ontkracht worden, zoals cestbiencovitz ook noemt in zijn voorbeeld. Er is ontkracht dat elk 'stukje tong' maar een smaak kan proeven, dus die theorie wordt dan verworpen, er is bewezen dat dit niet zo is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een theorie kan best bevestigd zijn. Neem de zwaartekrachtstheorie, de theorie van het elektromagnetisme, de evolutietheorie: allemaal voorbeelden van theorieën die bevestigd zijn. Het probleem met het woord "theorie" is dat dit woord in de wetenschap een andere betekenis heeft dan in het dagelijks leven. In de wetenschap is een theorie een beschrijving - niets meer en niets minder. Een theorie kan bevestigd zijn (zwaartekrachtstheorie) of ontkracht zijn (ether-theorie). In het dagelijks spraakgebruik is een theorie een leuk verhaal dat niet waar is. Sommige mensen misbruiken dit betekenisverschil om wetenschappelijke theorieën die hen niet aanstaan in een kwaad daglicht te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de tong, dat was een aanname, geen theorie. Aannames zijn misschien logisch, maar niet bewezen. @cryo De ether-theorie was toch ook onderbouwd? Dan wel niet kloppend..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En over 1. Ik kan (zoals ik al zei) niet bewijzen dat iets niet zo is. Echter heeft cryo uitgelegd, wat wel klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je theorie zegt dat alle kraaien zwart zijn, en je vindt een witte kraai, dan heb je toch bewezen dat de theorie 'alle kraaien zijn zwart' niet waar is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar de theorie 'er bestaat geen roze kraai' is niet te bewijzen.