Bestaat er een echte tijd en zo ja wat is het?

Bestaat er een officiele tijd? Ik bedoel, je hebt een zomertijd en een wintertijd maar welke is nou de echte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tijdmeting is een menselijk verzinsel. Oorspronkelijk was de echte tijd 12 uur als de zon op zijn hoogst staat, en dat verschilde van stad tot stad en van dorp tot dorp. Dit werd lastig toen de spoorwegen een dienstregeling gingen invoeren, en passagiers niet meer goed konden weten wanneer die trein reed. Dat werd erg ingewikkeld. De wereld werd daarom verdeeld in tijd zones, zoals we die nu kennen. Onze "wintertijd" wijkt al af van die 12 uur, en de zomertijd nog meer. De wintertijd zit dichter bij de "echte" tijd. De zomertijd is een afgeleide ervan. Ik herinner mij nog dat we geen zomertijd hadden.

Antwoorden (5)

De wintertijd is de 'echte'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wintertijd is de echte tijd, in het voorjaar wordt de klok een uur vooruit gezet. In het najaar wordt de klok een uur achteruit gezet, zodat de normale tijd weer gebruikt wordt. De zomertijd duurt 7 maanden en de wintertijd 5 maanden.

De eerste persoon die de instelling van de zomer- en wintertijd voorstelde was de Engelsman William Willet in 1907. Pas in de Eerste Wereldoorlog maakte men voor het eerst gebruik van de Zomertijd, het eerst door de Duitsers, in 1916. Toen in de Verenigde Staten verschillende tijdzones in gebruik werden genomen werd de zomertijd officieel voor de rest van de Eerste wereldoorlog. Tot in de Tweede Wereldoorlog werd er gebruik van gemaakt.
In Nederland werd de zomertijd in 1977 weer opnieuw ingevoerd.

Redenen
In de zomer wordt het zo vroeg licht, dat er veel daglicht verloren gaat. Door de klok een uur vooruit te zetten, is het ’s avonds een uur langer licht en wordt er meer gebruik van het licht gemaakt.
In Nederland noemt men het de Zomertijd, de internationale naam is Daylight Saving Time (DTS).
Minder energieverbruik, omdat men gebruik maakt van het daglicht.
Meer daglicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De echte tijd kennen we niet meer.

Als standaard tijd gebruiken we de midden Europese tijd, deze is gelijk aan de wintertijd maar loopt ongeveer 20min. voor op de werkelijk (zonnen)tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'werkelijke' tijd noemen we Greenwich MeanTime
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijd bestaat niet , het is iets wat "we"afgesproken hebben zo heeft de mensheid iets om aan vast te houden ..........zo begin 1800 hadden steden verschillende tijden in Groningen kon het b.v 12.00 zijn terwijl het in Zwolle 11.30 was ,dat werd uiteindelijk met de verbeterde infrastructuur een onwerkbare situatie het was lastig afspraken maken . nog verder terug gingen mensen gewoon slapen als het donker werd en stonden ze op als het licht werd ................dus tijd is een maaksel avn mensen :)