Kunnen we wonen op de maan?

Als we daar een sterk gebouw bouwen, net zoiets als in de film Total Recall (1990)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Nee want daar is geen lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Waarom kunnen we niet op de maan wonen?
We kunnen onmogelijk op de maan leven. De temperatuur is er overdag te hoog en ’s nachts veel te laag. Dat is het niet alleen, de atmosfeer is er heel anders. Er is geen zuurstof en deze planeet is drie keer zo klein dus de zwaartekracht is er ook drie keer zo klein. Je kunt er dus niet fatsoenlijk leven. Ook zou je op de maan dagelijks de sterrenhemel zien. Er zijn geen wolken en er is niet voldoende zonlicht."

(zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De atmosfeer is niet "anders", hij ontbreekt geheel.
De maan is kleiner dan de 1/3 die genoemd wordt, de diameter is 1/4 en de massa is 1/81 !
De zon schijnt op vrijwel de hele maan gedurende de helft van de tijd, net zo veel als gemiddeld hier op aarde, alleen een etmaal op de maan duurt 28 aardse dagen. Je hebt dus kennelijk een kinderlijk verhaal met grove fouten gekozen om te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwaartekracht is ongeveer 83% van de aardse aantrekkingskracht, dus ook daar al weer een onzinnig getal.
Verder zie ik geen bezwaar om de hele dag de sterrenhemel te kunnen zien, hoewel dat in het felle zonlicht toch wel moeilijk zal zijn omdat je de pupillen van je ogen dan zo aangepast zijn dat je de sterren echt niet zult kunnen zien.
In theorie is het mogelijk. Er wordt al overnagedacht hoe dit te realiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, we kunnen op de maan wonen. Door koepels te bouwen en door in die koepels dan het klimaat te regelen.

Ze zijn nu bezig met dat project uit te werken voor op mars. Ze nemen dan kernreactoren mee om de benodigde energie op te wekken en huizen gaan ze maken van de grondstoffen op mars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kunnen we op de maan wonen, het is alleen de vraag hoeveel tijd, geld en energie je er in wil en kunt steken. Al sinds de planning van de eerste maanreis wordt er gerekend en getekend aan gebouwen waarin we zouden kunnen leven op de maan. De kosten wegen momenteel nog steeds niet op tegen de baten en er is nog geen wilde weldoener opgestaan die er miljarden in wil investeren, maar het kan, absoluut. Het zal enorm veel moeite kosten en jaren duren voordat er echt iets gebouwd is, maar de technische mogelijkheden hebben we al lang.

Onderstaand een leuk voorbeeldje van een Nederlands bureau dat er mee bezig is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard kan dat, net zoals er nu al in het ruimtestation ISS geleefd wordt kan dat ook nu al op de maan.

Echter gezien de kosten is het op dit moment nog niet rendabel om dat te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2009 hebben Japanners een grote holte onder het maanoppervlak ontdekt. Ik heb toen in de krant gelezen dat die holte gevuld zou kunnen worden met lucht en bewoonbaar gemaakt zou kunnen worden. Dit vond ik in eerste instantie op internet. Er is vast wel meer over geschreven.