Als Griekenland 'failliet' wordt verklaard, gaat de hypotheekrente in NL dan waarschijnlijk omlaag of waarschijnlijk omhoog?

Of kan je daar echt geen serieus peil op trekken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Banken hebben veel geld uitstaan in Griekenland. Als dat niet meer terugbetaald wordt vanwege faillissement, zal de bank proberen dat verlies te compenseren door de inkomsten te vergroten. Een van de mogelijkheden is om de hypotheekrente te verhogen. Omdat de hypotheekrente van veel meer factoren afhangt dan alleen het voortbestaan van Griekenland, kun je er dus niet zondermeer van uitgaan dat de rente stijgt. Momenteel zie je de rente juist sterk dalen, de abn amro heeft de lange termijn rente in de afgelopen maanden met twee volle procentpunten verlaagde en dat is extreem veel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TWEE procent, of 0,2 procent?
Twee is inderdaad heel veel (in een paar maand).
paulus811
12 jaar geleden
twee procenten (daarom zeg ik procentpunten). Een tienjaars rentevastperiode is van 6,3% in juni, naar 4,55 gegaan. (ok, geen volle twee procentpunten maar het scheelt weinig) http://www.abnamro.nl/nl/prive/hypotheken/hypotheekrentes_budgethypotheek.html
Dit is iets wat geen enkele econoom kan voorspellen. Zoals het eerder gegeven antwoord, kunnen banken om hun verlies te compenseren, de rent verhogen. Als ze dit doen, kan het weer gebeuren dat een deel van hun klanten hun hypotheek niet meer kunnen betalen, failliet gaan en de bank daarmee veel geld verliest. Banken moeten in die situatie steeds hun "optimum" bepalen. Veel klanten hebben bijvoorbeeld hun rente vastgezet, dus daar kunnen ze sowieso de rente niet bij verhogen.
Als ze de rente verlagen, krijge je dat ze er relatief meer klanten bij krijgen, maar voor het (misschien nog weinige) geld dat ze hebben krijgen ze dan weer minder opbrengst. Ook als Griekenland failliet gaat, dan nog blijft de economie doorgaan op basis van vraag en aanbod. Het is de vraag wat het aanbod is dat banken nog hebben na het faillissement.