Kan met de regen in Nederland geen duurzame energie worden opgewekt?

Zijn daar bijv. al proeven mee gehouden? Er valt immers zoveel regen in Nederland (ook in Groot-Brittannië trouwens), dat je naast zonne-energie en wind-energie iets zou moeten kunnen met de regen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Tja... ook met planten :P
Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/zouden-zonne-energie-opslaan-transporteren.237551

Veder kan ik niet echt iets bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bergen valt regen, we hebben het dan over potentiële energie. Dat regenwater loopt via turbines naar beneden, en wekt zo 'witte energie' op.

Er zijn plannen om in Nederland een berg van 2 km aan te leggen, daar zal regenwater op vallen en op allerlei manieren gebruikt worden.

Dus zo zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een berg van 2 km maken >.>
Geld teveel ofzeu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mear dat kost ook geld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/eropuit/10458818/___Binnenkort_grote_berg_in_Nederland___.html
De energie die je uit een regendruppel haalt lijkt mij dermate klein dat het me moeilijk lijkt om dat rendabel te krijgen. Uiteindelijk stroomt al dat regenwater een keer richting zee. Ik denk dat je met de getijdebeweging (eb en vloed) wel veel meer kan dan op dit moment gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ha ha. Nederland is groot geworden door zijn molens. bij veel hoogteverschil kan dat dan een watermolen zijn. Nederland is plat, toch zijn er nogal wat watermolens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_watergedreven_molens_in_Nederland Er werd over gedacht om van het IJsselmeer een stuwmeer te maken. Grappig ook dat de schepen op rivieren van regenwater gebruik maken om snel stroomafwaarts te varen. Het winnen van water uit de regenpijp spaart drinkwater en daarmee ook veel energie. Veel mensen en bedrijven spoelen het toilet er al mee door. Regen, blijf vallen...