Kan een Atoomklok ook een meltdown krijgen?

Wij hebben op school schijnbaar atoomklokken dus vroeg ik me af of dit kwaad kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. De werking van een atoomklok heeft namelijk niets te maken met de energie die opgewekt wordt bij radioactief verval.
De werking van een atoomklok heeft te maken met het meten van de trilling van een atoom. De werking van een kerncentrale heeft te maken met de warmte die vrij komt bij het verval van een sterk radioactief element zoals verrijkt uranium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een echte atoomklok bevat geen radioactief materiaal in een hoeveelheid die voor een kettingreactie kan zorgen.
De klokken die je in de winkel kan kopen die zichzelf gelijk zetten werken nog anders:
ze zijn voorzien van een radio-ontvanger die tijdsignalen ontvangt van een zender in Duitsland.
Deze zender DCF 77 wordt nauwkeurig aangestuurd met een stel "echte" atoomklokken, zodat de tijd betrouwbaar bijgehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Sterker nog: een atoomklok hoeft helemaal niet eens een radioactief element te bevatten. Zoals een waterstofklok bijvoorbeeld.