Wordt 'fijnstoffelijkheid' erkent of beschreven in de exacte wetenschappen?

Ik denk hieraan niet per se aan 'astrale lichamen' en zo ... maar in ruimere zin.
Niet te verwarren met 'fijn stof'.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Deze term komt uit de Biologisch Dynamische hoek. Zie bron 1.
Het Louis Bolk instituut onderzoekt veel op dit gebied, binnen duurzame landbouw, voeding en zorg. Op hun site zag ik nu niets, maar jaren geleden hadden ze al een artikel over magnetron, levenskracht en voedingswaren. Via een mailtje aan hen, kom je vast verder. succes

Toegevoegd na 16 minuten:
zie blz 9 in document eerste link.

Toegevoegd na 16 minuten:
zie blz 9 in document eerste link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Fijnstoffelijkheid is een begrip uit de parapsychologie. De "para" in dit woord betekent dat het buiten de reguliere psychologie valt. Het houdt verband met begrippen als aura's, uittreding, astrale lichamen, en dergelijke. Allemaal begrippen die geen enkele wetenschappelijke, biologische, of natuurkundige basis hebben.
M.a.w. het bestaan hiervan is simpelweg niet wetenschappelijk aan te tonen. De vraag over het al dan niet bestaan van deze begrippen is dus niet van toepassing voor de wetenschap, en staat los van de vraag of het waar is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschreven worden - of een poging doen iets te beschrijven - kan pas gebeuren als er iets IS om te beschrijven. Van het begrip 'fijnstoffelijkheid' is daartoe voorlopig nog geen enkele indicatie; dat is een volledig willekeurige term voor iets dat vooralsnog niet lijkt te bestaan, alleen maar door sommige mensen wordt verondersteld.

Pas als er daadwerkelijk iets IS, kun je wetenschappelijk aan de slag met pogingen te ontdekken WAT het dan is en HOE het er komt. Maar met niks kun je wetenschappelijk gezien niks. Je kunt er wel over speculeren, neuzelen en fantaseren, maar dat zijn allemaal geen wetenschappelijke methodes.

Waaraan ik nog maar een keer wil toevoegen dat wetenschap geen ding, groep, cultus of instituut is, maar een methóde, waar iedereen gebruik van kan maken. Zolang er dus iets is om die methode op toe te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tevreden over het antwoord en kan je volledig volgen.
Ik was benieuwd omdat David Boehm (een professor in de theoretische fysica ) het aansnijdt in zijn boek 'Heelheid en Impliciete Orde' waarin hij in een theorie , de eventuele mogelijkheid een kans geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Wholeness_and_the_Implicate_Order
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh.....hield Böhm zich niet voornamelijk bezig met pseudo-wetenschappen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hij net op de grens zit van de twee :Hij was hoogleraar Quantumfysica en zat op dezelfde golflente van.Jiddu Krishnamurti ... iemand die toch wel wat wijsheid in zich droeg.
Cryofiel
12 jaar geleden
De *mogelijkheid* is er altijd. Net zoals de *mogelijkheid* bestaat dat er tóch een eenhoorn op het Domplein in Utrecht staat. Het openhouden van een mogelijkheid betekent niet dat die mogelijkheid enig realiteitsgehalte heeft.