In principe kun je geen elektrischiteit opslaan. Dus ook geen bliksem. Dit is o.a. het grote probleem bij windmolens. Geproduceerde energie moet meteen naar de verbruiker. Als er geen wind is moeten de centrales ingeschakeld worden.
En een accu dan? In een accu wordt geen stroom opgeslagen, maar er wordt stroom gegenereerd zodra er een gebruiker op wordt aangesloten.

Toegevoegd na 17 uur:
Elektriciteit is n.n. een verplaatsing van ladingdragers zoals elektronen door een geleider onder invloed van potentiaalverschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee anders hadden we dat allang gedaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je daarmee ook te zeggen dat we het nooit zullen kunnen of alleen dat het tot nu toe nooit gelukt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is onzin. Er is een kans van 0.0001% dat het zou lukken, aangezien je NOOIT weet waar er bliksem inslaat. Als je het zou kunnen opvangen, zou het heel wat huizen van stroom kunnen zien. Dat het nog niet gelukt is, betekent niet dat het nooit zal lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Capthavoc heeft gelijk. Elektriciteit kan niet opgeslagen worden.
Elektriciteit is een verplaatsing van ladingdragers zoals elektronen door een geleider Onder invloed van potentiaalverschil.
Nu nog niet .er wordt wel onderzoek naar gedaan ,maar het verschijnsel onweer heeft men nog niet helemaal doorgrond .bol bliksem en nog andere onweer verschijnsel 's zijn nog helemaal een raadsel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou de uitvinding van de eeuw zijn.Maar helaas die vlieger gaat niet op..
Bliksem zoekt zich een weg door de lucht. Pas in de onderste vijftig tot honderd meter zoekt het de meest ideale punten op aarde. Vaak zijn dat punten die door hun hoogte boven de omgeving uitsteken. Wanneer de bliksem inslaat, kan dit schade veroorzaken die kan uiteenlopen van brand tot ontploffing. Dat komt omdat er in feite twee soorten bliksem zijn: een kortdurende en een langdurige. De korte bliksem is een stroomstoot van 5000 tot 200.000 ampere en duurt korter dan 0,001 seconde. Ter vergelijking: de stroomsterkte in een huis is meestal zestien ampere of minder. Toch is de bliksem als energiebron niet bruikbaar, omdat de tijdsduur veel te kort is. Door de enorm hoge temperatuur van deze korte bliksem, ongeveer 30.000"´C, kan in de nabije omgeving een luchtdruk ontstaan die ongeveer honderd keer groter is dan de gewone luchtdruk. Hierdoor kunnen explosies plaatsvinden waardoor schade kan ontstaan, De langdurige bliksem heeft een heel ander karakter. De stroom is minder heet en heeft een veel lagere sterkte, honderd tot driehonderd ampere, maar duurt enkele tienden van een seconde. Deze stroom is te vergelijken met die welke gebruikt wordt om te lassen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het onmogelijk is weten we niet, maar het is nu in ieder geval nog niet mogelijk.

Het voltage van bliksem kan 100.000 of tot nog grotere V oplopen, onmogelijk dus om op te vangen.

Al zou je het willen opvangen door middel van palen o.i.d., heb je een enorme hoeveelheid nodig, aangezien je nooit precies weet wanneer en waar de bliksem toe zal slaan.

Maar je weet maar nooit, de aarde was vroeger ook plat :)

Tweekaz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of ampère, ik haal ze altijd door elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willy wortel deed het ook in de donald duck, maar hij kon het niet gebruiken. Uiteindelijk ontplofte de doos ook. Dus nee haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is een te grote, onvoorspelbare, te korte en (van sterkte) wisselende lading waardoor het nog niet bruikbaar is