Kan je karakter invloed hebben op de voorkeur voor bepaalde kleuren?

b.v. wit, lila, blauw, rose , paars en violet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al eens eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zegt-voorkeur-bepaalde-kleur-karakter.20070
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Pindakoek Daar werd gevraagd: Zegt de voorkeur voor een bepaalde kleur iets over het karakter van iemand?
Hier wordt gevraagd: Kan je karakter invloed hebben op de voorkeur voor bepaalde kleuren?
@eddijst: Goeie vraag! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag Ed! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ tegenxinnig: maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je wil Pindakoek. Laat ik het zo uitleggen:
Een pindakoek is een koek maar..... niet iedere koek is een pindakoek.
Dus eigenlijk niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk onzinnig.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het gaan om het verband tussen karakter en de voorkeur voor bepaalde kleuren. En karakter is niet hetzelfde als emotie, dus niet veranderlijk.
De vraag of je karakter invloed heeft op je voorkeur voor een kleur of dat voorkeur voor een bepaalde kleur wordt bepaald door je karakter is eigenlijk precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindakoek, in het eerste geval ga je uit van je karakter.
In het tweede geval ga je uit van bepaalde kleuren.
Dat lijkt wel het zelfde , maar is het niet.
maar ik begrijp wel de verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou Ed. Alweer een therapeutische vraag voor zowel de vraagsteller als de antwoordgever en iedereen die reacties geeft!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Jammer dat er nog geen wetenschappelijk onderbouwde antwoorden bij zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook Fynnya: ik heb ze nog niet kunnen vinden helaas!!!!

Het beste antwoord

Ha mooie vraag Ed :-)

Je karakter kan zeker invloed hebben op de voorkeur voor bepaalde kleuren. Wanneer je een gevoelsmens bent, voel je je vaak prettig in blauw, en dan verschillende tinten blauw. Blauw werk beschermend en schermt je af tegen de vaak veelvuldige prikkels van buiten af.
Wanneer je een rationeel mens bent zijn zachte kleuren goed om te dragen om het evenwicht te vinden. Zachtroze of groen om je hart te openen bijvoorbeeld.
Ook je levensfase schijnt invloed te hebben op je voorkeur voor kleuren, vooral w.b. de inrichting van je huis.
Zo tot rond je 50 ste kiezen veel mensen kleuren in huis die je spiritueel zou kunnen noemen, zoals blauwe, lila, paarse, witte accessoires. Het heeft te maken met het in evenwicht brengen van het geheel. Zelf zit je in de opbouw van je leven, baan, kinderen (eventueel), afspraken etc, veel denk- en planwerk in ieder geval. En midden in de wereld. Geen fase, want weinig tijd, om je intens met spiritualiteit bezig te houden. Daarom het evenwicht door spirituele kleuren.
Daarna kan je in een andere fase komen, kinderen de deur uit, minder werken, meer tijd voor verdieping, spiritualiteit. Dan kan het zijn dat de kleuren in je huis meer aards worden: rood, geel, etc. Ook weer om het evenwicht te bereiken. Ik generaliseer nu, dat besef ik, maar bij mijzelf klopt het precies.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, vaak vraag ik aan mensen die bij me komen voor een sessie, welke hun fafotiete kleuren zijn.
Onvoorstelbaar wat sommige mensen soms opnoemen, iemand zei zelfs zwart!
Phoe, dat was dus heel heftig!
Kleuren ervaar ik ook als sleutels om 'binnen' te komen.
+
Kristal
12 jaar geleden
en toch Ed....
terwijl ik per definitie echt nóóit zwart droeg, echt nooit, combineer ik tegenwoordig andere kleuren met zwart (kleding). Het verbaast mezelf, maar ik heb de afgelopen tijd met verdriet en drama te maken gehad, ik heb daar inmiddels afstand van genomen op een liefdevolle manier (zo liefdevol als ik kon in ieder geval dan). En nu voelt het alsof ik eindelijk (mijn eigen) negativiteit kan integreren, kan accepteren en omarmen, het een eenheid kan laten zijn met mijn positiviteit. Klinkt misschien wat zweverig voor een aantal mensen maar toch...
Sindsdien draag ik ook graag zwart, als het maar samen gaat met kleur :-)
(én met kristalletjes in mijn oorbellen lol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart versterkt de kleuren die er buiten het zwart ook zijn.
het vestigt de aandacht er juist op.
Tevens brengt het evenwicht en rust, tenopzichten van die andere kleuren.
Zwart is leeg en leeg is ruimte.
En ruimte is rust.
En ja, kristalletjes er bij, die fonkelen dan als sterren in een donkere vriesnacht.
Kristal
12 jaar geleden
haha, zie je het voor je? :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (8)

leuke vraag!!!

geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing maar ik ben wel vrouw maar houdt helemaal niet van frutsels en gefreubel en getut.

Ik houdt eigenlijk ook NIET van pasteltinten en dat klopt dus wel voor mijn gevoel omdat ik die zelf associeer met alles wat ik hierboven beschrijf.

Waarom ik dan ooit groen als lievelingskleur had en niet geel weet ik niet en zo uitgesproken ben ik nu niet meer. Ik heb wel HEEL duidelijk een voorkeur voor de "hardere" kleuren boven de pasteltinten
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geeft waarschijnlijk aan dat je een krachtiger persoon geworden bent en vroeger meer verlegen en onzeker.
+
Ik weet het niet zeker,maar mijn lievelingskleur is blauw en blauw staat voor rustgevend.
Zelf ben ik ook rustig van aard,hou absoluut niet van drukte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij blauw denk ik zelf aan ruimte, diepte, opgeruimd, niets in de weg, aan de kant,oneindig, groot uitzicht, vrij willen zijn,
dromerig, maar dat is wat ik denk, kan er helemaal naast zitten natuurlijk.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je + Ruimte,opgeruimd,groot uitzicht kan ik er wel in vinden.
Dromerig ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria, als je op een sollicitatie gesprek moet en je wilt iets spontaner zijn en assertief. Dan kan je iets van rood gaan dragen voor die dag. Het is niet alleen de kleur, maar ook het 'talisman' gevoel die je kan helpen in diverse situaties. Als je niet van drukte houdt, kan je iets van groen dragen om je meer te aarden. Dit is tenminste de wijze waarop ik momenteel met kleur om ga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je gdanonym,maar dat zou bij mij niets uitmaken want ik ben en blijf toch altijd mezelf en assertief ben ik zeer zeker,soms een beetje te assertief. ;-))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mooi, dan heb je kleuren niet echt meer nodig als hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet,hoewel ik wel een hekel aan sommige kleuren heb,nou een hekel niet echt,maar ik vind bepaalde kleuren niet mooi.
Kristal
12 jaar geleden
Nou... als je soms té assertief bent Maria 16 kan een zachte kleur je in evenwicht te houden ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O maar hou ik ook wel van Kristal,wat denk je van lichtblauw? ;-))))
Kristal
12 jaar geleden
om te zóenen Maria ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi toch,zo blijf ik toch nog bij m'n lievelingskleur.:-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
licht blauw gaat voor mij net niet ver genoeg, ik kies liever voor violet- indigo, misschien omdat ik veel ouder ben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met nadruk op 'veel'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen Ed,ik ben 15 jaar jonger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dan ben ik veel ouder. :-)))
Over je karakter weet ik niet, maar over je gemoedstoestand op het moment dat je de kleur draagt zal het zeker iets zeggen.
Het vermoedelijk voor jou overbekende riedeltje:
rood wekt activiteit op.
groen brengt rust.
blauw is koel en afstandelijk.
En dergelijken.

Er is een theorie over chakra's, kleuren en geaardheid. Misschien is dat wat je zoekt. (Even scrollen naar de witte tabel)
http://www.lesoleill.com/chakras.htm

Er is ook een leer die met kleur mensen heelt, in evenwicht brengt. Dat heeft ook invloed op je gedrag natuurlijk.
http://www.colorcode.nl/kleurtest/index.php

Op deze website weet er ook iemand wel raad met je karakter en de kleuren die er bij horen
http://www.hetblad.be/2007/05/05/psi-factor/kleur-bekennen/

Mijn kleuren staan er niet bij.
Blauwgroen, turquoise en de poederwitte versie van turquoise.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je petrol danwel oudhollands groen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat blauwgroen in jouw avatar !!!
:-) Da's toch ook toevallig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaaaaaaa!!!!! En daar verschillende tinten van: ook mijn lievelingskleur, samen met mat donkergeel ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, heb alle drie de sites bekeken.
Zelfs de test gedaan.
Ja, ik ken iemand die een vrij 'vurig' typetje is (kan soms enorm uit haar plaat schieten). Zij heeft een voorkeur voor rood.

Maar meestal zijn de karaktereigenschappen erg subtiel. En is het vaak een mengeling waarbij ook de gemoedstoestand belangrijk is. Hiervoor hebben de meeste een hoofd-favorite kleur, met zij kleuren voor de gemoedstoestanden.

Toegevoegd na 12 uur:
O, en voor dat vurige typetje, is een (vuur)rode muur eigenlijk niet zo goed. Want dat zal het 'vuur' in haar alleen maar meer aanwakkeren. Tenzij zij dat juist wil dan.

Toegevoegd na 13 uur:
Zelf gebruik ik de kleuren om de komende situatie van de dag beter te kunnen doorstaan. Hoewel ik daar al een tijd helemaal niet meer actief in ben.
Maar zo gebruik ik wit/blauw/paars om helder te zijn en meer intuitief/spiritueel. Rood als ik meer assertiviteit kan gebruiken. Oranje om meer warmte uit te stralen en te hebben. Geel voor het zonnetje. Groen om me te aarden (bij een feestje of drukte).
Maar mijn 'hoofd' kleuren zijn de neutrale kleuren, om me meer samen te voelen met de natuur. Daar ik graag rond hout/bomen ben.

Kleuren die ik nooit draag zijn zwart, grijs, bruin, roze.

Bij de voordeur heb ik een bakje met knuffel edelstenen. Als ik wil kan ik altijd een kleur meenemen die ik nodig denk te hebben. Maar momenteel heb ik het 'kennelijk' niet meer zo nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fase waar je knuffeledelstenen nodig hebt, kan je voorbij groeien.
Volgende halte!
Goeie Vraag :)
Ja dat is mogelijk. En die voorliefde voor een kleur kan veranderen als je karakter door leeftijd en omstandigheden verandert.
Dat komt omdat de energie van die bepaalde kleur past bij je eigen energie in die bepaalde periode. Want op een dag kan je, soms na jaren, zomaar opeens van lievelingskleur veranderen. Omdat je zelf veranderd bent en een andere kleur vanaf dat moment beter bij je past. Dat heb ik zelf ondervonden bij het ouder worden. Vroeger had ik een voorliefde voor (donker) blauw. Nu hou ik meer van frisse levendige kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naarmate je ouder wordt groei je ook innerlijk nog verder, met de daarbij horende kleuren.
Kleuren vertellen veel over de persoon zelf.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, je kunt er ook achter komen dat kleuren je juist kunnen helpen. Dus als je eerst dat rood je favoriete kleur is, en je hebt snel een woede aanval, dan zal rood juist het 'vuur' in je aanwakkeren. Later kan je er dus achter komen dat bijvoorbeeld blauw (water) het meer dempt en je daardoor meer in balans kan komen. Hiermee kan je eventueel gebruik maken van de Chinese 5-elementen leer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed, ja kleuren vertellen veel over de persoon. Hoe die persoon is, of hoe die wil zijn. Daartussen kan je dan weer moeilijker een onderscheidt maken. Zelf zoek ik meer de kleuren van de natuur. Ik voel me ook het prettigste rond hout/bomen. Mijn kleding valt qua kleur dan ook nooit zoveel op.
Een ander (die me niet kent) zou het ook kunnen opvatten als dat ik altijd 'onzichtbaar' wil zijn. En daarom altijd neutrale kleren draag.
En ware reden van de kleur die wordt gedragen kan je niet altijd achterhalen zonder de ander te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het plusje Ed : ) @gdanonym: je eerste zin klopt als een bus. Dat ik nu meer van frisse, levendige kleuren hou, heeft een reden. Ik heb ze vaak nodig om donkere dagen een beetje op te fleuren na de tragische dood van mijn zoon. Dus in zekere zin helpen die kleuren me soms om me minder triest te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym: de eerste zin in je eerste reactie bedoel ik.
We zaten samen te typen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, je reactie heeft ook een keerzijde. Dat je ook de 'donkere' kleuren doen herinneren aan je eigen 'donkere' tijden. Ook al dragen andere mensen die voor jou 'donkere' kleuren.
Kleuren zijn erg sterk en je kunt er veel uit ophalen en uit leren. Ook wat nog moeilijk voor je kan zijn. ---
Even wat anders... (ook voor jou Ed)
Donderdag avond is er op NED 1 een programma: Over de streep.
Als je weer even je verdriet wilt voelen om het een stukje meer te gaan verwerken, moet je absoluut kijken.
Wil je niet huilen, moet je ook niet kijken. Want die tranen komen hoe dan ook als je kijkt:-)
Heel confronterend, en tevens ook heel bevrijdend!
http://overdestreep.kro.nl/ Zeg het voort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeeeeeeeeeer indrukwekkend: ik heb vorige uitzendingen gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, Tranen met tuiten! Jij ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zaten hier allemaal te snikken!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ja, ja, heb ik een stuk van gezien!!
heftig hoor, maar wat een positief resultaat en dan ook nog met zoveel mensen tegelijk, super!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeeel indrukwekkend inderdaad!!!
Geen wetenschappelijk bewijs , in mijn beleving geeft je karakter zeker de kleur weer of anders gezegd de kleur geeft je karakter weer.
Zelf ben ik erg rustig en zeer evenwichtig persoon zoals men mij vaak bestempeld en mijn kleuren zijn donkergroen, donkerblauw, diepdonker paars , zwart, bruin, vooral geen harde opvallende kleuren of reflecterende kleuren .
Zelfs een autokleur moet geen rood of wit zijn, nee, we rijden donkerblauw/groene auto.
En als ik dan om mij heen kijk bv. op een verjaardag dan zie je allerlei mensen, rustige, drukke en stille mensen en ga je dan eens bekijken welke kleuren zij dragen dan valt het me altijd op dat drukke mensen in veel gevallen ook kleurrijk gekleed gaan, felle kleuren , bonte kledingstukken dragen met veel hang en sluitwerk.
Stille en rustige mensen zie ik vaak in wat rustige kleuren lopen, geen kakelbonte kleding, weinig of geen hang en sluitwerk wat bij elke beweging rammelt en bengelt zodat mensen opkijken , van wat hoor ik.
Dus volgens mij heeft het zeker met je karakter te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Kleuren geven signalen aan de omgeving over de persoon zelf.
+
Eerder andersom, sommige kleuren beïnvloeden mijn karakter. Hevige kleuren maken me agressiever, zachte kleuren maken me rustig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik al gemerkt, dat mijn voorkeur voor bepaalde kleuren onderhevig is aan veranderingen. Het lijkt wel alsof ik soms NOOD heb aan bepaalde kleuren. Die veranderen ook steeds... of dit met mijn karakter te maken heeft is nog een andere vraag. Ik denk persoonlijk wel dat het zeker ook met je gemoedstoestand te maken heeft. Of door een bepaald gevoel dat je bij een kleur krijgt.

Zo krijg ik bijvoorbeeld een rustig gevoel bij groen, en dat ervaar ik als aangenaam omdat ik van rust hou. Dus ik hou van groen om het gevoel dat ik ervan krijg.

Ik heb eerder een rustig en "denkend" karakter, maar ook uitbundige kleuren vind ik mooi.

Denk dus niet dat het 100% met je karakter te maken heeft, maar wél dat je karakter (o.a.) invloed heeft op jouw kleur-voorkeur.

Snap je het nog? :)