Waarom worden de wielen van een groot vliegtuig bij de landing niet op snelheid gebracht net voor deze de grond raken ?

Dat scheelt toch heel veel banden slijtage ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede vraag, het meedraaien van de wielen is misschien , gezien de hoge landingssnelheid, ook te bereiken met bv een paar schoepen op de zijkant van de wielen.. Even aangenomen dat het draaien niet al te veel verstoring geeft van het vlieg gedrag, de wielen hebben al remmen, sensoren enz.

Dat kost teveel energie en ruimte, ruimte is in een vliegtuig al schaars dus willen ze dat niet. Ook zou je enorme motoren nodig hebben om die enorme banden heel snel te laten draaien en die motoren verbruiken weer veel brandstof of stroom. En niet draaiende wielen helpen bij het afremmen.

Omdat er anders een motoren op de vliegtuig wielen moeten zitten. En dat zorgt ervoor dat het in en uitklappen van de wielen meer brandstof kost. Het laten draaien van de wielen kost brandstof. En als de wielen de grond raken moet de motor los gekoppeld worden van de wielen, omdat ze niet zo snel zullen draaien als het vliegtuig rijdt. Oftewel het kost teveel brandstof en zo'n systeem zou de wielen de groot en te zwaar maken.

Ik denk dat een aandrijfmechanisme om in een uit- en intrekbaar landingsgestel de wielen/banden vooraf te laten (mee)draaien ingewikkeld is en te veel gewicht en kosten vraagt.

Omdat het niet nodig is. Het kost maar een klein beetje energie voor een zwaar vliegtuig met flinke snelheid om die stilstaande wielen aan het draaien te krijgen, en ze zijn in een fractie van een seconde op snelheid. Daarna moeten de wielen snel gaan remmen om het vliegtuig tot stilstand te brengen. Het zou dus geen enkel nut hebben de wielen voor de landing op snelheid te brengen. Het scheelt zéér weinig slijtage omdat de banden direct daarna stevig gaan remmen wat juist een hoop slijtage veroorzaakt.

Al die lange antwoorden zijn niet nodig: Banden vervangen vanwege snellere slijtage is goedkoper dan motoren enz. in te bouwen voor het vooraf laten draaien van de wielen. Rekensommetje dus.

Goeie vraag, ik heb mij dat lange tijd geleden ook afgevraagd, je zou namelijk een soort axiale vin naast de band kunnen monteren zodat deze door de wind vanzelf een beetje gaat draaien...Ik denk dat het een kostenoverweging is, anders zou het echt al gerealiseerd zijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100