Waarom verbrand je je hand niet als je 'm in je heteluchtoven op 250 gr. steekt, maar wel als je een voorwerp van die temperatuur aanraakt?

14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je hand iets langer dan een paar tellen in die oven steekt verbrand je hem wel hoor...

Het beste antwoord

Dat komt door de dichtheid van het voorwerp en de dichtheid van de lucht in de oven.
Luchtmoleculen staan op grote afstand van elkaar , lucht is "ijl", heeft een lage dichtheid. De lucht is wel gloeiend heet maar het duurt even tot de luchtmoleculen jouw huid gloeiend heet hebben gemaakt. ( = de moleculen de hitte hebben overgedragen, warmte is niets anders als beweging in de moleculen ).

Maar een vast voorwerp , of een vloeistof , heeft een hele grote dichtheid, moleculen staan dicht op elkaar. De hitte ( snel bewegende moleculen ) wordt razendsnel overgebracht naar jouw huid, en binnen een fractie van een seconde heb je je verbrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het geen direct contact is waarschijnlijk. Maar ik weet niet hoelang je je hand in de oven houdt.....als je dat lang genoeg doet verbrand het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat voorwerp al heet is en jouw hand dat nog moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hete lucht heeft niet dezelfde uitwerking als een heet voorwerp of heet water. Vergelijk het maar met een sauna. Daar kun je makkelijk in zitten terwijl het er 90 graden is, terwijl je toch echt niet in water van 90 graden moet gaan zitten of een voorwerp van die temperatuur langere tijd vast houden.

Het komt omdat de lucht droog is. Droge lucht geleid warmte zeer slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En hete lucht is altijd droog, denk ik.
Je kunt je hand ook eventjes in een superkoude ruimte stoppen. Allemaal eventjes, want lang heeft rampzalige gevolgen. Je kunt je hand zelfs eventjes in vloeibare stikstof dompelen. Zonder enig gevolg. Als je het leuk vindt, zoek ik het filmpje erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat wil doen...