Wat gebeurt er als je de wc precies op de evenaar doorspoeld?

Boven de evenaar draait het water rechtsom bij het doortrekken en onder de evenaar links om. (of andersom, ben ik even kwijt). Dit geld overigens ook als je de stop uit bad trekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Dat hangt van meerdere factoren af. Zie het verhaal hieronder. Hier gaat het trouwens wel over badwater, niet over wc-water.

Er is iets vreemds aan de hand met de draairichting van draaikolken ten noorden en ten zuiden van de Evenaar. Vaak wordt dit beschreven als het badwater-fenomeen. Badwater zou op het noordelijk halfrond tegen de klokrichting in wegstromen en op het zuidelijk halfrond met de klok mee. Dit verschijnsel wordt het Coriolis effect genoemd.
Het Coriolis effect heeft te maken met de draaiïng van de aarde om haar as. Het is een beetje te begrijpen door je voor te stellen dat je op de Evenaar door de rotatie van de aarde met 40.000 km per dag (ruim 1600 km/uur) beweegt. Sta je op de Noordpool dan beweeg je niet, de aarde draait als het ware onder je door. Op plaatsen die daar ergens tussenin liggen, is de draaiïng tussen de nul en de 1600 km/uur. Als je van Athene naar Oslo vliegt in een rechte lijn, dan begin je te vliegen met dezelfde west-oost snelheid als Athene. Oslo draait langzamer en je komt dus rechts van je doel uit. Op het noordelijk halfrond krijgen niet alleen vliegtuigen een afbuiging naar rechts mee. Ook lucht en watermassa's die met de aarde meebewegen krijgen een afbuiging naar rechts.
Het Coriolis effect heeft één bezwaar: het is tamelijk moeilijk aan te tonen. Vaak zijn er allerlei andere krachten werkzaam die het aantonen van het Coriolis-effect bemoeilijken. Bij het badwater verstoort soms zelfs al het uittrekken van de stop de waarneming. Bij draaikolken kan bijvoorbeeld de structuur van de rivierbodem zorgen dat niet iedere draaikolk zich trouw aan het Coriolis effect houdt.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist ik niet ! zo'n goed antwoord...

Andere antwoorden (4)

Dat links of rechtsom draaien is een onzinverhaal. Zelfs als de afvoer echt helemaal waterpas zou zijn. Dus dat zal willekeurig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gebeurt niets bijzonders de draaikolkjes zijn te klein dat de draairichting van de aarde er geen vat op heeft.Pas vanaf 7 graden noorder of zuider breedte krijgt de draairichting van de aarde de vat op de atmosfeer en kunnen er draaikolken ( tropische stormen) in de atmosfeer ontstaan.Dat de plaatslijke bevolking bij de evenaar , kenia of zo ,graag tegen betaling willen laten zien dat met 10 meter lopen over de evenaar heen dat het water dan al de andere kant op draait is een hoax om er een aalmoes aan te verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat dan je ontlasting weg is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het coriolos-effect is is bij het doorspoelen heel klein. Dat is echter de hoeveelheid water ook en dus heeft het wel degelijk effect.
Ik heb een paar jaar in Nieuw Zeeland gewoond en daar draaide het zaakje echt de andere kant op dan in Nederland.

Precies op de evenaar? De evenaar is een denkbeeldige lijn die helemaal niet bestaat. Het gaat zelfs verder.
Het is een lijn die geen dikte heeft en dus is het niet mogelijk om PRECIES op de evenaar te zitten. Er zit altijd iets meer water boven of onder de evenaar en andersom.