Nee hoor, aarde wordt los in een zak van 40 liter gestopt. Het gewicht zal zo rond de 15 kilo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het is lichter. Alleen voor water van 20g celcius geldt dat een liter een kilo is. Voor zand is het gewicht hoger. Voor vochtige aarde (compost ed) is het gewicht veel lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee.., dat heeft met de dichtheid te maken. bij water is de dichtheid 1 dat betekend dat 1liter water ook 1 kilo is. tuinaard heeft een hogere dichtheid dus 40 liter tuinaard is meer dan 40 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het er los inzit wel ja..
Het soortelijke gewicht van tuinaarde is volgens deze site: 1,4. Dat betekent dus dat 40 liter aarde, 56 kilo weegt.

De site geeft het gewicht in kubieke meters, dit is 1000 kubieke dm, en dus 1000 liter. 1000 liter weegt 1400 kg. Dus 1 liter weegt 1,4 kg, zijnde het Soortelijk Gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Sorry Tineke, maar de zakken tuinaarde (40l) in de bouwmarkt wegen echt geen 56kg. Zoals anderen al hebben gesteld is tuinaarde vrij luchtig: het wordt niet voor niets per liter verkocht en niet per kilo.
zondag
13 jaar geleden
Datkannietwaarzijn Ineke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik lieg, lieg ik in commissie. Zie de link.
Antwoord: 16 a 17 kg.

Bij alle korrelvormige producten spreekt men niet van sg of sm, maar van stortgewicht. Het woord zegt het al. Het "sg" is afhankelijk van de manier waarop een korrelvormig product gestort wordt. Tussen de korreltjes bevindt zich namelijk altijd lucht en als je zo’n product in een glas of emmer stort, wordt de lucht opgesloten. Het hangt dus van de manier af hoe je zo’n product in een emmer gooit (hard of voorzichtig), hoeveel lucht er zit opgesloten. En je raad het al; des te meer lucht er tussen de korreltjes zit, des te lichter het product. Dus daar kan veel mee gesjoemeld worden als het product per kg (ton) of per m³ verkocht wordt. Je koopt zo wat lucht voor de prijs van het product. Gooi maar eens wat waspoeder in een smal glas tot het overloopt en strijk het glas voorzichtig vlak af, zodat het helemaal vol zit. Tik dan met het glas vijf keer op de tafel en je ziet het waspoederniveau in het glas dalen. In feite sla je de lucht er uit. En….het stortgewicht verandert, want je kunt er nog een beetje bijgooien. Het wordt dus zwaarder.
Om stortgewichten te meten heb je speciale DIN bekers en de methode van vullen is precies voorgeschreven. Toch gebeurd het, dat als je twee personen een stortgewicht laat bepalen, je twee uitkomsten krijgt.

Nog even je vraag. Toevallig heb ik nog een zak tuinaarde in de garage staan. Ik heb er met een maatbeker 1 liter uitgeschept (niet volgens de DIN methode dus, ha, ha) en dit woog ongeveer 400 gram of wel 0,4 kg
Als we dat vermenigvuldigen met de 40 liter komen we dus op een gewicht van 16 kg.
Zakken van 50 kg mogen niet verhandeld worden, want dan heb je meteen de arbeidsinspectie op de stoep.

Vanochtend nog even op de weegschaal gaan staan met een dichte zak met 40 liter tuinaarde. Iets minder dan 17 kg.
Als een korrelvormig product als zout en tuinaarde hygroscopisch is, dan is het vochtgehalte ook nog van invloed op het stortgewicht. Logisch zou je zo zeggen. En dan is er nog een factor die daar invloed op heeft en dat is de "packking", dus de manier waarop de korreltjes zich op elkaar stapelen in een verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zojuist een zak tuinaarde van 40 liter gewogen, en hij weegt 22 kilo.

Gr, Geert