Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heeft linkshandigheid en dyslexie iets met elkaar te maken

omdat bij dyslexie (volgens mij) de rechterhelft dominanter is en bij linkshandigheid is dat ook zo, heeft het iets met elkaar te maken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen ik ben linkshandig en dyslectisch.
Ik heb je een goeie vraag gegeven. Interessant onderwerp.
Ben benieuwd of het met elkaar te maken heeft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eigenlijk ligt het verband andersom. Bij linkshandigen komt vaker dyslexie voor. De hersenen werken kruislinks. Dit betekent dat de rechter hersenhelft de linkerkant van het lichaam bestuurt, en vice versa. Bij een linkshandige is dus de rechter hersenhelft beter ontwikkeld. In de rechter hersenhelft huizen zaken als ruimtelijk inzicht en creativiteit. In de linker hersenhelft huist o.a. taalgevoeligheid. Deze linker hersenhelft is bij linkshandigen minder ontwikkeld. Hierdoor komt er bij linkshandigen vaker dyslexie voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

niet naar mijn weten, ken rechtse dyslectici en linkse talenknobbels en andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee hoor, als dat zo is dan is het puur toeval! Ik ben ook linkshandig maar ik heb geen dyslexie (niet dat ik weet dan ;-) ). Dus als jij links bent, hoef je echt geen dyslexie hebben! Succes ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is eerder tegenstrijdig. Linkshandigen hebben vaak een goed ruimtelijk inzicht en daarom geen problemen om letters te herkennen.
Wetenschappers denken dat dyslexie juist ontstaat doordat er géén dominante hersenhelft is. Bij linkshandigen is inderdaad de rechter hersenhelft dominant.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Niet rechtstreeks, maar er schijnt we een in elk geval statistisch verband te zijn ; er zijn relatief veel linkshandige dyslectici. Hoe dat verband ontstaat is voorlopig echter nog een raadsel.

Beiden zijn natuurlijk minimale ' afwijkingen' in de hersenen ; bij linkshandigheid is er vermoedelijk sprake van een dominante rechter hersenhelft, waardoor onder kunstenaars, artiesten en creatieve mensen ook relatief vee linkshandigheid voorkomt. Bij dyslexie is er sprake van problemen met ruimtelijk inzicht, en die hoeven weer helemaal niks met linkshandigheid te maken te hebben. En het zou zomaar kunnen dat die twee ' afwijkingen' niet geheel toevallig regelmatig samen voorkomen.

Vermoedelijk zijn beiden in de grond reeds in de baarmoeder ontstane motorische ontwikkelingsafwijkingen, waarbij je zou kunnen zeggen dat als de kans op het een vergroot is, de kans op het ander dat dus ook is. Daarbij speelt er ook nog een erfelijke factor voor beiden mee.

Vooral de tweede link is in dit verband interessant.

Toegevoegd na 34 seconden:
(Ik ben trouwens 100 % linkshandig maar heb géén dyslexie).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou me kunnen voorstellen dat dyslexie het meest voorkomt bij mensen die niet uitgesproken links of rechtshandig zijn, maar juist geen echt dominante voorkeur hebben. Dat zou ook het gebrekkige ruimtelijk inzicht verklaren, dat uitgesproken linkshandigen juist wel hebben. Maar dat komt geheel uit eigen koker hoor, ik heb daar geen bron van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de min is vanwege ???
Ik heb de bronnen niet bedacht, hoor !
Ik heb dislexie en ben rechts
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding