Welke kleuren kan je krijgen als je verf mengt? Bestaat er een lijstje van kleuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
109.4K

Antwoorden (6)

als je de kleuren rood, geel en blauw hebt kan je alle kleuren maken, ik kon niet zo gauw een lijstje vinden met welke kleuren je krijgt als je gaat mixen, maar dit kan je zelf natuurlijk ook proberen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen weet dat als je blauw en geel met elkaar gaat mengen, dat je dan groen krijgt.
Meng je rood met blauw, dan wordt dat bruin.
Rood met wit wordt roze.
Maar veel verder zal je niet komen.
Neem b.v. blauw, maar ja, welke kleur blauw, hemels blauw, donker blauw, indigo blauw, violet blauw, licht blauw, ultramarijn blauw, kobalt blauw enz.
Er zijn er nog veel meer, zo ook met de andere kleuren en dan speelt de verhouding van de kleuren nog een grote rol.
Wat je het beste kan doen, ga naar een hobby winkel waar ze ook verf voor schilderijen verkopen, die verkopen meestal eenvoudige boekjes over kleuren mengen voor schilderijen, dan heb je een beetje houwvast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja soms wel, maar over welke kleur rood hebben we het en welke kleur blauw en hoeveel rood of blauw.
Op deze site kun je, door zelf de stippen te verplaatsen, zien welke kleuren je krijgt zodra je de hoofdkleuren gaat mengen:
http://www.kunstacademiehaarlem.nl/kleur1-khkl.htm

Er zijn talloze kleurgradaties en het is ondoenlijk om een schema te maken waarin per kleur de samenstelling is vermeld. De belangrijkste kleuren vind je in een RAL-kleurenwaaier (voor schilderwerk)
http://www.euromat.nl/html/kleurenwaaier.html
en een pms-kleurenwaaier (voor drukwerk)
http://www.zwaaisjaal.nl/pms.html
Maar nogmaals, er zijn alleen al voor de RAL-kleuren meer dan een miljoen combinaties mogelijk.
13 jaar geleden
Gebruik de kleurencirkel!
Hierin staan de primaire kleuren rood-geel-blauw en de mengkleuren die je kunt krijgen.
Bij het mengen van 2 primaire kleuren krijg je de volgende secundaire kleuren:
rood en geel geeft oranje
geel en blauw geeft groen
blauw en rood geeft paars.

Je kunt deze ook weer mengen, dan krijg je de tertiaire kleuren:
geeloranje, roodoranje, roodviolet, blauwviolet, blauwgroen en geelgroen.

Zo zou je verder kunnen gaan.
Het lijkt mij het meest zinvol als je zelf gewoon gaat proberen. Meestal wil je een kleur een tikje geler, of donkerder, of fletser of wat dan ook. meng kleine beetjes verf op een bord of een palet en kijk of het je bevalt. Meng dan meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij verf of inkt mengen zijn de basiskleuren geel, magenta en cyaan. De mengkleuren zijn rood, groen en blauw. Bij verfmenging geldt: Hoe meer kleuren, hoe minder licht. Deze vorm van kleurmenging wordt subtractieve kleurmenging genoemd (subtractief betekent aftrekken).

Verf absorbeert de meeste kleuren en weerkaatst een beetje: dat is de kleur die je ziet. Gele verf weerkaatst rood en groen, maar absorbeert blauw. Magenta weerkaatst rood en blauw, maar absorbeert groen. Als je gele verf mengt met magenta, dan worden er meer kleuren geabsorbeerd, in dit geval groen en blauw. Beide soorten weerkaatsen rood, dus de mengkleur van gele verf en magenta verf is rood. Als je het verband tussen absorberen en aftrekken ziet dan is ook 'subtractief' duidelijk.

Kijk op bijgaande site, daar vindt je een kleurenschema waarmee je je eigen kleur kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood, geel, wit en blauw zijn primaire kleuren, dus die kun je niet maken. Als je rood, geel en blauw mengt, krijg je zwart. Hieronder zijn de meest Bekende kleuren en hoe je ze moet mengen:
Rood+blauw=paars
Rood+geel=oranje
Rood+wit=roze
Rood+zwart=donkerrood
Geel+blauw=groen
Geel+wit=licht geel
Geel+groen=Neon groen
Blauw+oranje=bruin
Oranje+geel=licht oranje
Zwart+wit=grijs
Blauw+groen=turquoise
Als je overal wit aan toevoegt, krijg je lichtere kleuren. Als je overal zwart aan toevoegt, krijg je donkere kleuren.
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Tommiedekat, nee, hoor, als je rood, geel en blauw mengt, krijg je geen zwart, maar bruin. Lichtbruin als je veel geel gebruikt, en donkerbruin als je veel rood en blauw gebruikt.