Heeft iemand theorie over het maken van een trendanalyse?

Ik moet voor mijn afstuderen onder andere een trendanalyse maken voor het bedrijf. Wat zijn de algemene vragen die je in een trendanalyse beantwoord wilt hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

What is hot, what not in 2010? Op internet zijn verschillende lijsten met trends te vinden. Door de crisis voert versobering de boventoon, men raakt milieumoe,
sociale media is erg belangrijk of gaat men al ontvrienden?
Is het hangbuikzwijntje weer in en het handtashondje weer uit? Allemaal trends die heersen.

1) Bepaal het onderwerp voor een brainstorm en formuleer dit ruim.
2) Speur een aantal weken in de media naar ontwikkelingen, verwachtingen en analyses. Bekijk alle info hierover van krant tot reclames.
3)Knip alles uit wat ermee te maken heeft.
4)Analyseer de trends en laat je inspireren. Zie trends niet als waarheid maar meer als trigger, potentiële bronnen van inspiratie.
5) Vertaal trends naar concrete ideeën.

In jouw geval moet je dus analyseren wat wel en wat niet goed gaat in jouw bedrijf. Jij weet dus wat voor bedrijf het is en wat hierin van belang is.
amc
13 jaar geleden
Ik raad je aan om als volgt te werk te gaan bij een trendanalyse.

1) Zorg dat je data hebt. Het liefst zo compleet mogelijk. Deze data moet een grotere periode bestrijken. Het liefste een paar jaar. Hoe langere periode, hoe beter trends zichtbaar worden. Bij voorkeur zorg dat je data hebt van de gehele markt. Dus ook van je concurrenten. Hier zijn vaak openbare bronnen of dataleveranciers voor. Heb je hier geen toegang toe dan neem je de data van je eigen bedrijf.

2) Ga kijken wat er in de loop der jaren verandert. (In de markt. In je data) Dit kan echt alles zijn. Veranderingen van patronen, veranderingen van aantallen, veranderingen van specificaties. Ga hier echt op zoek naar veranderingen. Ook veranderingen in de markt die voor jou onbelangrijk lijken moet je meenemen. Misschien zit daar achteraf wel een heel belangrijke ontdekking in.

3) Beschrijf de verandering en probeer deze te verklaren. Wat is de oorzaak van deze verandering? Bijvoorbeeld regelgeving of is jouw klant van inzicht verandert. Wat is het gevolg van deze verandering voor je markt en wat is het gevolg voor jouw bedrijf.