Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat 4d?

We kennen natuurlijk allemaal 3d, maar bestaat er nou een 4de demensie?

Toegevoegd na 6 dagen:
ik bedoel ruimtelijke demensies, hoogte breete diepte enz

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde het meer in de zin van een ruimtelijke demensie
(hoogte breete diepte)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

de 4e dimensie is tijd. In films verstaan we onder 4D dat er ook andere leuke 'grapjes' in de film zitten, zoals een bewegende stoel, een druppel water dat op je hoofd valt enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is 3d maar dan voel je ook alles wat er gebeurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo in de maatschappij niet denk ik maar 4d attracties wel, bijv. Pandadroom in de efteling. Hetzelfde principe als 3d maar dan effecten als wind en water erbij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een broer van een vriendin van mij kon zelfs vertellen wat 5D betekent, en misschien gaat het nog wel verder. Dat zou je denk ik moeten opzoeken, weet ik nu niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat een soort van virtual reality effect, is dat jezelf in een game of film speelt ik weet het niet zeker hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag, xxnina.
Misschien heb je hier wat aan

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vierde_dimensie?wasRedirected=true
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de filmwereld is 4D het laten bewegn van stoelen, je nat spuiten mr water, allerlei manieren waardoor je de film echt gaat 'voelen'. Natuurkundig gezien staat 4D voor tijd, denk maar aan games, de eerste drie d's bepalen de positie van een voorwerp, en de vierde D bepaald wanneer het voorwerp op die positie is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt nu bij 3D beeld, geluid en diepte.. De 4e dimensie is gevoel..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens snaar theorie zelfs een stuk of 20 (het exacte aantal verschilt nogal per versie van die theorie). Soms wordt tijd als 4e dimensie uitgelegd, vaak met de relativiteitstheorie als argument maar dat verband klopt niet (de algemene relativiteitstheorie heeft al 4 ruimtelijke dimensies nodig om zwaartekracht uit te leggen).
Je kan 4D wel vanuit een 3D model uitleggen maar dan kom je bij hogere wiskunde uit. Kweenie kwam al eerder met een link naar een filmpje met een heel goede uitleg daarover. Echt de moeite om eens te kijken.

In het kort: ja waarschijnlijk bestaat het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding