Wat houdt dit precies in ? het zogenaamde Plimsollmerk

Het heeft waarschijlijk iets met vrachtschepen te maken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Kenners kunnen aan de buitenkant van een schip zien of dit niet te zwaar is beladen. Dat komt omdat ieder zeegaand schip is voorzien van het zogeheten Plimsoll-merk. Men vindt het aan beide zijden van het schip, in het midden.Het merkteken is vernoemd naar het Engelse parlementslid Samual Plimsoll. Deze ijverde eind vorige eeuw voor een aantal veiligheidsmaatregelen op schepen, waaronder het aangeven van een duidelijke beladingslijn. Dit omdat door de grote vraag naar scheepsruimte veel schepen te zwaar belast werden. Iedere ton bracht immers geld op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plimsollmerk
` plim - soll - merk het -woord op de zijwand van een schip aangebracht teken (een cirkel met een horizontale rechte lijn door het middelpunt, die aan weerskanten buiten de cirkel uitsteekt) dat aangeeft hoe diep het schip beladen mag worden (genoemd naar het Engelse parlementslid Samuel Plimsoll,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plimsoll merk is een merk dat je op schepen ziet deze zit altijd in het midden en wordt door een classificatie bureau toegediend bij de bouw. Het gaat er voornamelijk om dat het schip niet te diep in het water komt te liggen wanneer deze geladen zou zijn, waardoor er een gevaarlijke situatie zou ontstaan voor de bemanning. Voor een exacte uitleg moet je ff op wikipedia kijke!