geslepen kristal of glas

Hoe kun je zien of een pegel van een kristallen kroonluchter echt kristal is of geslepen glas?
Is er een methode voor om dit na te checken?

13 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

De benaming 'glas' of 'kristal' voor glaswerk verschilt van land tot land.
Volgens de juiste betekenis van het woord betekent kristal: 'steen dat doorzichtig is als ijs' of 'doorschijnend glas van zeer hoge kwaliteit'.
In onze Westerse landen betekent 'kristal' de aanwezigheid van lood in het glas.
Onder de regels van de Europese Gemeenschap wordt glaswerk dat minder dan 4% loodoxide bevat 'glas' genoemd; dat wat meer dan 10% lood bevat wordt 'kristal' genoemd en als het meer dan 30% lood bevat is het 'hoog loodkristal'.
De Waterford Company in Ierland maakt glas met een loodgehalte van ongeveer 32%, het Franse Baccarat kristal bevat ongeveer 34% lood.
In de Verenigde Staten moet glas tenminste 1% lood bevatten om als kristal gekwalificeerd te worden.
De Tsjechen en de Slovaken houden zich meer aan de juiste betekenis van het woord. De term 'kristal' kan gebruikt worden voor elk fijn, hoge kwaliteitsglas. Loodkristal bevat tenminste 24% lood.
Het woord 'kristal' komt uit het Griekse 'krystallos' wat 'zuiver ijs' betekent. Zij noemden rotskristal 'krystallos'. Omdat rotskristal zeldzaam was, waren handelaars op zoek naar een vervangmiddel en glas bood de beste oplossing. In de 15de eeuw gebruikten de Venetianen de term 'kristal' om alles wat leek op rotskristal, ongeacht de samenstelling, te definiëren.

Hoe kan men kwaliteitsglas herkennen?

Een werkelijk hoog kwaliteitsglaswerk is makkelijk te herkennen: het lijkt stevig, het voelt goed in de hand, de kleur is klaar en indien het ongekleurd is bezit het glas een schitterende glans.
De klank van het glaswerk als men ertegen tikt bepaalt meer de dikte en de vorm waarin het glas geslepen is dan zijn kwaliteit.
Luchtbellen, onvolmaaktheden, lijnen, ruwe of doffe plekjes in het glas duiden op onzuivere kwaliteit van het ruwe materiaal.
Als u geslepen glas inspecteert, let op de gelijkheid en de scherpte van de lijnen. Hou het glas hoog en kijk vanonder en uit verschillende hoeken. Een naad die loopt door de lengte van de voet van een glas en een ribbel in de rand van de voet bijvoorbeeld duidt op machinewerk.
Als de overgang van de voet naar het glas zelf oneffenheden vertoont of lijkt over te gaan in het glas zelf is het met de hand geblazen. Als het een geometrische, perfecte overgang vertoont, is het een bewijs van automatisatie.
Natuurlijk is het gemakkelijker een ongeslepen glas te inspecteren op onvolmaaktheden. Daarom is hoog kwaliteitsglas voor weinig geslepen glaswerk essentieel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat zie je aan de schittering van het glas.Kristal geeft de regenboog weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet kijken door het kristal tegen licht om te zien of het een regenboog weergeeft als het geen regenboog weergeeft is het glas zowel is het kristal