waarom word aluminiumfolie niet heet?

wat ik ook in de oven stop, om het eruit te halen heb ik ovenhandschoenen nodig maar als ik ergens een stuk aluminiumfolie onder leg kan ik dat gewoon vastpakken zodra ik de oven open doe...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Als je er een thermometer tegen aan zou kunnen houden zou je zien dat het net zo heet is als de rest van de oven. Echter het is zo dun dat het stukje dat je vastpakt maar heel weinig massa heeft. Ik pak het weleens (wel voorzichtig) gewoon van een ovenschaal terwijl die schaal nog in de oven staat.

Als iets maar heel weinig massa heeft zit er ook weinig warmte in (eenvoudig gezegd) dus als je het beetpakt koelt het vrijwel gelijk naar de temperatuur van je vingers.

Heel fragiel lepeltje dat in een kopje kokend hete thee staat is ook maar een paar tellen heel heet als je de thee wilt roeren, een zeer zware solide lepel kun je echter echt niet beetpakken als hij een tijdje in een kopje staat (daarmee kun je het zelf eens proberen als je wilt)

Voorbeeld andersom: het papiertje dat om een ijsje zit kun je prima vasthouden maar als je zo'n waterijs (bijv zo'n conische die je omhoog moet drukken) echt vast in je hand klemt gaat dat pijn doen van de kou, zelfde idee
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De folie wordt wel degelijk heet maar koelt ook weer heel snel af.
Probeer in de oven (deurtje open) de folie maar vast te pakken!! NIET DOEN NATUURLIJK ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het word wel heet maar niet zo snel en het weerkaats de warmtestralen