Waaraan heeft Einstein zijn populariteit te danken?

Eerder vanavond is er een vraag gesteld naar de favoriete wetenschappers van de gebruikers, met motivatie. Deze heeft 4 antwoorden gekregen voordat hij - volledig conform de richtlijnen - verwijderd is.

Nadat mijn antwoord als 4e te voorschijn kwam (ik noemde Turing voor zijn rol in zowel het winnen van WOII, als in het opbouwen van de moderne computertechnologie), viel mij op dat de 3 andere antwoorden, met meer of mindere motivatie, allemaal Einstein noemden, waarbij er een ook een eervolle vermelding voor Newton paraat had.

Nu ga ik niet zeggen dat hij niets toe te voegen had aan onze kennis - integendeel. Maar waarom zou er bij een vraag naar persoonlijke voorkeur zo'n uniformiteit ontstaan, terwijl er zoveel wetenschappers zijn die interessante ontdekkingen hebben gedaan, en tevens interessante persoonlijkheden zijn geweest.

Wat heeft Einstein dat, om er een paar te noemen, Marie Curie, Brahe, Bohr, Tesla, Schrödinger, Erdős en Gamow niet hadden?

Is het simpelweg dat mensen bij de term "wetenschapper" gelijk de associatie leggen met Einstein? Of is er iets dat hem zo bijzonder maakt dat hij blijkbaar in staat is om (ik weet het, de vraag was niet lang genoeg open voor een enigszins significante steekproefgrootte) de meerderheid zo duidelijk te trekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Einstein was iemand die je "prettig gestoord" zou kunnen noemen. Deze eigenschap kan mooie dingen opleveren omdat mensen met deze eigenschap "out of the box" denken. Door een aantal eigenschappen, waaronder extreme intelligentie, maar ook het "prettig gestoord zijn" kwam Einstein tot extreme theorieën. In de meeste gevallen zonder empirisch onderzoek, dat kwam pas daarna.

Het maakt Einstein ook bijzonder menselijk en de eigenschap spreekt mensen aan. Hij had kennelijk een prettige persoonlijkheid, niet die van de verstrooide wetenschapper.

Ik heb al eens eerder een vraag hierover beantwoord en ik kwam toevallig net een presentatie (bron Slidefinder, zie vooral ook de speakernotes) tegen waarin de maker dezelfde conclusie heeft.

Toegevoegd na 9 minuten:
Daarnaast kreeg Einstein mede door de tijdgeest na zijn dood een cultstatus en ontstond er ook merchandising. Petten en mokken en afbeeldingen van een fietsende Einstein, of een Einstein die zijn tong uitsteekt naar de fotograaf zijn nog steeds te koop. En de meeste mensen kennen dit beeld wel, maar zouden niet kunnen vertellen waar Einstein nu echt beroemd om is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De levensgeschiedenis van Einstein heb je al.

Als je met "populair" bedoelt, het is de eerste naam die veel mensen noemen als je vraagt naar een bekende wetenschapper denk ik dat dit de volgende oorzaak heeft:

Einstein heeft veel gepubliceerd in zijn leven. Zijn relativiteitstheorie spreek veel mensen aan, JUIST omdat ze ALLEEN de term goed uit kunnen spreken (als ze geluk hebben).

Het is een soort hype geworden en staat voor iets wat onbegrijpelijk en knap is.

Als je in een willekeurige supermarkt mensen vraagt of ze er wel eens van hebben gehoord zal een redelijk deel JA zeggen en ik denk dat ook nog best veel mensen weten dat het van Einstein is, ik denk dat slechts een enkeling maar bij benadering kan uitleggen waar het over gaat. En dat maakt het spannend en bijzonder.

Andere, ook belangrijke uitvindingen (de stoommachine, de gloeilamp) daar kunnen mensen zich iets bij voorstellen en daar wordt het (blijkbaar) minder bijzonder van
13 jaar geleden
Ik denk, dat Albert Einstein onder het grote publiek de bekendste wetenschapper is geweest en dat daarom die "uniformiteit" is ontstaan.
Er zijn zoveel meer bekende/beroemde wetenschappers die men ook wel kent, zoals bijv. Edison, maar vrijwel iedereen kent Einstein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek je hét antwoord of een antwoord?
het antwoord heb ik niet, maar wel een antwoord, namelijk:
volgens mij speelt zijn uiterlijk ook een rol.

daar kunnen je genoemde Marie Curie, Brahe, Bohr, Tesla, Schrödinger, Erdős en Gamow geen van allen tegenop (ik heb ze stuk voor stuk even bekeken).
met zo'n boeiend/grappig uiterlijk als Einstein had, blijft een naam gemakkelijk hangen. zelfs zo dat het hoe en waarom erbij vergeten kan worden en men toch nog steeds weet dat er ooit een intelligente Einstein was.

ik heb een mooi plaatje gevonden, lijkt wel speciaal voor jou gemaakt:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Einstein had een hoge aaibaarheidsfactor en een tot de verbeelding sprekende theorie. Inderdaad zou ik meer moeite hebben met het aangeven van de meest imposante wetenschapper. Einstein heeft natuurlijk een belangrijk gebied geopent, maar dat hebben er zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat hij zijn populariteit te danken heeft aan de media. Ik heb in een artikel gelezen,dat hij allerminst een aimabel mens was.[Bovendien was hij zeer verlegen,kwam nooit lunchen met collega's, ging niet naar seminars en bemoeide zich niet met de mensen om hem heen]. Misschien heeft zijn uiterlijk er ook wel toe bijgedragen.