hoe worden ronde metalen buizen gefabriceerd?

korte buizen bv geweerlopen worden gemaakt door massieve gegoten staven uit te boren of door gewalste platen op te rollen en dicht te lassen. Voor grote lengtes lijkt me dit niet mogelijk, maar hoe dan wel?

een jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Antwoorden (1)

Eén manier is het rondwals van plaatstaal en daarna dichtlassen'
https://www.solines.nl/bandstaal-tot-stalen-buizen/

Een andere manier is het "naadloos trekken" van buizen.
https://www.abtersteel.com/nl/news/products-news/how-is-seamless-steel-pipe-produced/
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
+
De eerste bron is erg goed! De tweede bron opent hier in Nederland wraakroepend onbeholpen machinevertaald uit het Engels:
“De naadloze stalen buis productieproces begint met een solide, afgeronde stalen geprint. Deze billet is na dat verwarmd tot geweldige temperaturen evenals uitgebreid en stoppeded een soort totdat het neemt de vorm van een holle buis.” “Hieronder staan onze beschikbare industriële carbon stalen buis hulpstukken installaties die zal zeker voldoen aan dat uw werk vereist. Wij zullen u helpen uw gehele taak gemonteerd en het schip naar uw dichtstbijzijnde port.fittings: stalen elleboog, Tee, Kruis, reducer, flenzen en stalen bocht... Wij helpen u uw gehele project samen te stellen en aan uw dichtste haven het schip.” Dan lees ik liever de origineel Engelse teksten, waar wel geen talenkeuze-menu voor is, maar de automatische taalkeuze van de website kun je bijsturen door ‘nl’ in de URL te vervangen door ‘en’.
(That shall I remember to oftener do!)
LeonardN
een jaar geleden
+
Tweede bron waardeer ik meer vanwege de video. Nooit geweten dat het op die wijze gaat/kan.