Hoe maak je een granaat of een andere bom onschadelijk?

In de krant of op het nieuws hoor ik soms dat er een bom onschadelijk is gemaakt maar bij een mijn bv. vanaf enige beweging ontploft die.

Picture for question
een jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Antwoorden (1)

Dat doe je heel voorzichtig..... !

Maar zonder gein...

Toch is het een misverstand te denken dat bommen en mijnen bij elke minste aanraking afgaan. Ja ze KUNNEN bij elke aanraking afgaan. Vandaar dat een EOD'er inderdaad heel voorzichtig met zijn en er altijd gevaar is. Maar er is altijd een marge waarin gewerkt kan worden. En bepaalde druk of een aantal G-krachten o.i.d.
Er zijn verschillende manieren om een bom uit te schakelen. Mijnen hebben b.v. ook een soort aan-uit-schakelaar. Door die om te zetten is de mijn veilig. Van een bom kun je de ontsteker er vaak gewoon uitdraaien. Dat gebeurt het liefst op afstand. Maar het mechanisme moet natuurlijk wel eerst aan de ontsteking bevestigd worden. De EOD heeft uitgebreide documentatie van bijna alle soorten bommen. Daarin valt af te leiden hoe een projectiel veilig gemaakt kan worden.
Het lastigst zijn de zelfgemaakte explosieven. Daar moet je de elektronica goed 'lezen' om te weten wat je doet.
Kleine correctie.. nog lastiger zijn natuurlijk de oude verroeste bommen die een tijd in de grond hebben gezeten. Door de roest is het ontstekingsmechanisme onbetrouwbaar geworden en bestaat de kans dat het is vast komen te zitten. Soms is toedekken en ter plekke laten ontploffen de enig overgebleven optie,
Toegevoegd op 14 juli 2022 10:00: tekst