Het is een veterinair instrument, wat gebruikt werd om de bek van een rund of paard opengesperd te houden zodat de hand van de veearts ongehinderd bij de mondholte of slokdarm kon komen om daar een behandeling uit te kunnen voeren. Wat de Nederlandse term ervoor is krijg ik niet gevonden, maar uit het Russisch vertaald zou het een gaap of geeuw worden genoemd (of in het Engels een mouth spreader).
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Mondknevel. https://www.arvem.nl/mondknevel-schulze-voor-vee/
Amadea
een jaar geleden
Die link wordt door mijn virusscanner geblokkeerd omdat de site op de "black list" staat en een bedreiging vormt.