hoe werkt zwaar water als neutronenremmer in een kernreactor?

In WO2 wilde Hitler zwaar water(D2O) uit een fabriek in Noorwegen gebruiken om in een kernreactor uit Uranium Plutonium voor een bom te kunnen maken.Als neutronenremmer of moderator was zwaar water nodig. maar zwaar waterstof, Deuterium bevat al een netron extra in de kern; waar blijven de neutronen die geremd moeten worden
Een kernfusiereactie die Tritium zou produceren lijkt mij onmogelijk, dan zou elke zwaar-water reactor een Waterstofbom zijn.

2 jaar geleden
in: Techniek
2K

Antwoorden (1)

Jij lijkt te denken dat zwaar water neutronen remt door ze in te vangen (waarbij de waterstofatomen een extra neutron krijgen). Dit klopt niet; neutronen worden geremd door simpele botsingen, waarbij bij een botsing kinetische energie wordt overgedragen van neutron aan (zwaar) water.