Kan er een kleine kerncentrale ingebouwd kunnen worden in een trein?

Vandaag de dag zijn alle kool-stoomtreinen vervangen door of Dieselmotortreinen of Elektrische Treinen.

Een van de redenen waarom de Stoomtrein niet meer gebruikt wordt, is i.v.m de kolen en het milieu.

Maar, tegenwoordig hebben we kerncentrales die d.m.v kernsplijting, warmte genereerd, die op zijn beurt water verwarmt en omzet in stoom, die weer een dynamo in beweging zet.

Echter vroeg ik mij dus af. Zou er geen kleine kerncentrale gebouwd kunnen worden in een trein. Zoals vroeger de kolenstoomtrein, nu de kernstoomtrein.

Nu is het Nucleaire onderwerp nog een redelijk Taboe. Maar, zou dit toch niet een mogelijkheid hebben?

De honderden kilometers stroomgeleiders kunnen dan weg.

2 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Griffin
2 jaar geleden
Het idee lijkt mij helemaal niet praktisch, beter is dan om een kerncentrale te bouwen die stroom levert voor bijvoorbeeld waterstof, en dat je de treinen op waterstof laat rijden, zo haal je het gevaar van kernsplitsing in een trein weg, want hoe beveilig je zoiets bij een treinbotsing?

Antwoorden (1)

In principe is het mogelijk, net zoals onderzeeërs aangedreven worden door kernenergie.
Om dit veilig te doen worden de kosten van zo'n trein zo hoog, dat er niemand een kaartje zal kopen (de prijs wordt verrekend aan de gebruiker).
Als je dan die honderden kilometers stroomgeleiders weg zou halen, zouden alle treinen voorzien moeten worden van een dergelijke aandrijving.
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Daarbij vind ik rondrijdende kerncentrales door het hele land niet zo'n veilig idee.
ronron1212
2 jaar geleden
De kosten van een treinkaartje zijn ongeveer hetzelfde bedrag hoger de rest is rijksoverheid subsidie dus belastinggeld.