Hoe blijft een windturbine draaien?

Een windturbine draait door de wind. Echter, waait het niet constant. Terwijl de windturbine wel steeds draait. Hoe kan dat?

2 jaar geleden
in: Techniek
2.3K

Antwoorden (2)

Er is altijd wat wind...:
De wind waait vanuit verschillende richtingen. Een windvaan boven op de molen meet uit welke richting de wind komt. Een motor, de kruimotor, draait de gondel precies met de wieken naar de wind. Pitch-motoren draaien de wieken zelf in of uit de wind. Zo profiteert de windturbine steeds van de windsnelheid en windrichting.
2 jaar geleden
De draaisnelheid is, mits het waait, constant. Als het harder gaat waaien draaien de wieken dus niet sneller, wel wordt er dan meer stroom geproduceerd. Maar als het helemaal niet waait staan ze echt stil hoor. Je kunt je daar in vergissen, in de zin dat het op de grond (nagenoeg) windstil is, terwijl de molen toch draait. Dat betekent dat er op die hoogte toch wel wat wind is. Dat is ook de reden dat ze een molen zo hoog mogelijk maken, daar is immers altijd meer wind dan op de grond.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Ik zie ze wel sneller draaien als het harder waait. Mogelijk zie jij alleen windmolens met een versnellingsnaaf erin.
teusvh
2 jaar geleden
Als ze langzaam draaien staan ze te freewheelen, omdat er te weinig wind is om stroom te produceren. Pas bij windkracht 2,5 a 3 gaan ze wat produceren. De turbine levert wisselstroom van 50 Hz, daar hoort een standaard snelheid bij. Afhankelijk van de overbrenging kan daar bij het ene type molen een andere wieksnelheid bij horen dan het andere.
Eric1993
2 jaar geleden
@teusvh Hoe kan het dat de windmolen bij sterke wind toch op dezelfde snelheid draait en toch meer stroom produceert?
teusvh
2 jaar geleden
Zo werkt dat bij wisselstroom. Dat is een golfbeweging, die je kunt vergelijken met een groot tandwiel. Waar dan een klein tandwieltje (van de windmolen) in grijpt om mee te duwen. Hoe meer kracht je op de wieken zet, hoe harder de molen gaat meeduwen. En dus meer energie levert. Maar dat grote tandwiel gaat echt niet harder draaien natuurlijk, omdat ze elders een centrale terugvuren. Of een molen geheel uit bedrijf nemen als er ook dan nog te veel stroom is. Die golfbeweging moet constant blijven op 50 Hertz, wat door de netbeheerder wordt bewaakt.