Waarom worden dakkoffers altijd met de punt naar voren gemonteerd? Andersom geeft minder wrijving.

een vliegtuigvleugel is ook bol van voren en plat van achteren. En een vogel is ook niet plat van voren maar van achteren.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
2K
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij is het idee van een vleugel dat deze lift creëert. Niet per se dat deze minder wrijving veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
koffers zijn wel plat van onderen en bol van boven. Dat kan toch ook lift veroorzaken?
KeesWim
3 jaar geleden
Het m.i. niet ondenkbaar dat bij bepaalde autovormen het gunstiger is de dakkoffer ‘achterstevoren’ te monteren.
Wat wel speelt is dat de rijwind een normaal gemonteerde dakkoffer dichtduwt en andersom juist open wil trekken.

Antwoorden (2)

je geeft zelf het antwoord al ;) inderdaad voor de wrijving maar ook voor het verbruik van de wagen
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedoel je dat er minderwrijving en lager brandstofverbruik zal zijn op de klassieke manier? Dat betwijfel ik. Een regendruppel heeft ook de vorm van de laagst mogelijke weerstand en die heeft geen punt van voren maar van achteren.
KeesWim
3 jaar geleden
@Willie:
Een zwevende druppel water zal een bolle vorm aannemen. Zodra de druppel snelheid krijgt zal de onderdruk aan de achterkant er een puntje aan trekken. Maar nog steeds zal het water een bolvorm willen aannemen.
Het is daarom niet de ideale stroomlijjn.
Daarvoor moet je kijken naar de vorm van (race) zeil- of roeiboten: lang, smal en spitse boeg en steven.
taillie
3 jaar geleden
@williewortel,
natuurlijk ga je meer verbruiken met die koffer op je dak (ongeveer een 2l meer) maar mocht je de koffer met de brede kant vooraan plaatsen dan zou dit nog hoger liggen
Dakkoffers worden inderdaad met de punt naar voren gemonteerd om minder wrijving te veroorzaken, en ook om minder lift te veroorzaken; de dakkoffer mag de auto niet de lucht intrekken.
Vleugels worden om die reden juist exact omgekeerd geconstrueerd: die moeten juist het vliegtuig WEL de lucht intrekken.
3 jaar geleden
jc54
3 jaar geleden
@tinus1969; Een achterstevoren gemonteerde dakkoffer zal nooit zo veel lift genereren, dat de auto wordt opgetild.