Wat is een schuifsluis, diepmachine en palicadering?

Mijn over over over over over over grootvader (of minder over of meer) Cornelis Redelijkheid. Had de schuifsluis uitgevonden de diepmachine en palicadering of ze bedoelde VAN palicadering ik heb namelijk geen idee wat het is. Alle 3 niet kan iemand het mij uitleggen :)
Hieronder een foto van Cornelis redelijkheid

http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/nnbw/#source=8&page=640&view=imagePane

Hier had ik het in gelezen.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Het beste antwoord

Een schuifsluis was destijds bedacht als een sluis met deuren die de sluis(kolk) schuivend (dus zoals een schuifdeur) konden afsluiten. Bestaat vooral als roldeur. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld als een gewone deur scharnierende sluisdeuren.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=schr#schuifsluis
De term kan overigens ook (onjuist) gebruikt worden voor kleine sluizen met hefdeuren (hef-schuiven i.p.v. schuif-deuren).

De diepmachine was gedacht als een soort emmerbaggermolen waarbij de emmers niet aan een jacobsladder, maar aan een groot rad bevestigd zijn.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=dev#diepmachine

Palissade is een rij tegen elkaar aan geplaatste palen die als een houten muur of beschoeiing toegepast kunnen worden. In dit geval was de palissade als vestingmuur gedacht (dat blijkt uit de verdere tekst van de in de vraag vermelde bron).
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Palissade
.
Zie voor de schuifsluis ook de tekst en afbeelding bij roldeur (scrollen vanaf https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=rik#roldeur )
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Ontzettend bedankt. Maar er stond ook bij in die ene tekst dat hij dat had uitgevonden... of heb ik dan de zin verkeerd begrepen. Het lijkt me niet dat destijds voor het eerst van die palen werden gebruikt.
Bordensteker
3 jaar geleden
In die oorspronkelijke tekst lees ik onder het stuk over de schuifsluizen: “Of zijn verdere uitvindingen, van een diepmachine, van palissadeeringen en andere, van beteekenis zijn, is moeilijk na te gaan”. Wikipedia merkt over palissade op: “Ze werden onder andere in de Romeinse tijd en de middeleeuwen gebruikt als verdedigingswerk voor onder andere militaire kampen, omdat ze snel te bouwen zijn, doordat ze van hout gemaakt werden.”
Wat nu de vondst van de pas in 1728 geboren Cornelis Redelijkheid (wiens verjaardag u vier dagen geleden kon vieren) in dit verband precies inhield, wordt inderdaad niet duidelijk.
Op de volgende bladzijde van het Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek staat dan nog: “Over de nieuw uitgevonden palissaden om dezelve zoo in het veld als in de vestingen met meerder voordeel dan het hedendaagsch tegen den vijand te kunnen gebruiken”. Het betrof dan vermoedelijk een nieuwe vorm van (de toepassing van) palissaden.