Waarom zitten er geen atoombatterijen in een auto of smartphone?

Ik kom steeds meer te horen van atoombatterijen dat het bijvoorbeeld 60 jaar duurt voordat je de batterij pas hoeft op te laden.
Waarom gebruiken we die technologie dan niet in elektrische auto's of smartphones?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
3.9K
Utrecht
3 jaar geleden
Wil jij graag een kernreactor in je kofferbak?
De andere reden zit in de kosten: ze zijn erg duur.
Erna55
3 jaar geleden
Wanneer je er al van gehoord hebt, dan zul je ook gehoord hebben dat het een zeer dure zaak is. De prijs van één batterij loopt in de miljoenen...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Erna55
Een nucleair batterijtje voor de iPhone kost maar ongeveer € 900,-

Antwoorden (3)

Dat zou het stomste zijn wat op de wereld wordt geproduceerd. Niemand zit te wachten op zo'n nucleaire ontwikkeling.
De nucleaire batterijen worden NIET opgeladen, maar danken hun energie aan het verval van Tritium, de radioactieve isotoop van waterstof. Hoewel de straling van het verval (bèta-straling) laag-energetisch is en b.v. niet zo maar door de huid dringt moet je er niet aan denken, dat je ook weer op de wereldproductieschaal komt van de waterstofbommen (we zijn Hiroshima and Nagasaki (1945) nog niet vergeten).
Het is niet alleen het gevaar van een nucleaire (r)evolutie, maar ook de geweldige hoeveelheid radioactief afval die zal ontstaan bij de productie van tritium. Je moet er niet aan denken, dat al die miljarden accu's en batterijen op de wereld vervangen worden door nucleaire alternatieven.
Als je alle nucleaire activiteiten rond productie en mogelijk gebruik op een rijtje zet, zal je begrijpen, dat niemand, ook niet in de wereldpolitiek op dit soort ontwikkelingen zit te wachten.
Bestudeer de links (en laat je wakker schrikken).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"...maar ook de geweldige hoeveelheid radioactief afval die zal ontstaan bij de productie van tritium"
Welke grote hoeveelheid afval?!?
De natuur maakt zelf tritium, en het is een bijproduct in kerncentrales als lithium aan het koelwater wordt toegevoegd, je moet je niet teveel laten beïnvloeden door linkse praat, maar meer voor jezelf denken. Kijk anders eens de laatste docu van Michael Moore.(Planet of the Humans) met een open vizier, en daarna 'Pandora's Promise'
Als we alle olie hebben opgereden/opgestookt is er niet veel keuze...
tinus1969
3 jaar geleden
Onzin antwoord. Tritium is commercieel te koop; er is geen proliferatie risico.
Als we een veilige, draagbare, en kleine atoomreactor zouden kunnen maken én we een oplossing weten voor de (grote) berg nucleair afval dat gaat ontstaan, dan zouden we dat zeker gaan doen.

Aan die voorwaarden is echter nog lang niet voldaan.
tinus1969
3 jaar geleden
Min. Er is geen atoomreactor nodig.
Atoombatterijen op basis van tritium verval zijn technisch mogelijk voor smartphones, hoewel zowel prijs als milieu-issues dit minder annterkkelijk maken.

Voor auto's etc zijn er lastige technische issues, los van de prijs. Een auto verbruitk veel energie, dus moet die batterij ook veel energie leveren. Dat kan alleen als er ook flink wat radioactiviteit is - want dat is de bron van de energie. Met tritium haal je dat niet - dus moet je overstappen op andere, gevaarlijker bronnen (ruimtesondes gebruiken plutonium) Zo'n batterij moet dus goed beschermd/ingepakt, om straling voor de omgeving te voorkomen. Die bescherming moet bovendien goed genoeg zijn om ook een botsing te overleven.
Er is nog een lastig probleem: Die atoombatterij produceert constant energie, maar een auto staat vaak stil. Als de auto langere tijd niet rijdt, moet de energie toch ergens heen.