Hoe werkt het afstand meten op een konus verrekijker?

Als je door de verrekijker (konus 2325) kijkt zie je lijntjes (zie foto met ongeveer gelijke scherm) en er wordt gemeten in yards. Echter staat nergens in de gebruiksaanwijzing hoe dit meten werkt.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Techniek
8.5K

Het beste antwoord

De afstand tussen 2 lange streepjes is 10 mil. Een mil is een milliradian, een bepaalde hoek die de relatie vormt tussen afstand tot een voorwerp en de grootte van dat voorwerp in je zichtveld.

Als je de werkelijke grootte van een voorwerp weet, kun je m.b.v. de mil streepjes snel een inschatting maken van de afstand tussen jou en dat voorwerp. Weet je niet hoe groot iets is, maar wel hoe ver weg het is, dan kun je dus eenvoudig uitrekenen hoe groot het is. Meestal wordt het systeem gebruikt om een afstand in te schatten.

Afstand = (werkelijke hoogte / gemeten hoogte in beeld) x 1000

Stel dat je weet (of via internet kunt achterhalen) dat de witte pilaar (vuurtoren??) op de foto 20 meter hoog is.
In het beeld van de verrekijker is het ongeveer de afstand tussen 2 lange streepjes, dus 10 mil.

Afstand = (20 / 10) x 1000 = 2000 meter. Het object bevindt zich dan op ongeveer 2 km afstand.

Van sommige objecten is het formaat min of meer bekend, wellicht niet bij elke burger, maar wel bij professionals voor wie dit soort kijkers zijn ontworpen. Zo is altijd snel een inschatting te maken van de afstand, eventueel met behulp van een soort spiekbriefje waarop bij een aantal afmetingen de bijbehorende afstanden staan.

De streepjes met getallen onderin het beeld, die nu op 21 staat, is een ingebouwd kompas. De kijker kijkt in de richting 21 graden, wat overeenkomt met ongeveer noord-oost. (Noord = 0 graden, helemaal rond met de klok mee is het 360 graden).
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
(aanvulling op antwoord)
Op de verrekijker zitten vooraan op de linker kijker een aantal ringen. Deze kun je gebruiken als hulpmiddel om de formule uit te rekenen. Draai eerst de ring van de kijkhoek ('angle') naar de kijkhoek die je in beeld hebt gemeten met de streepjes. In dit voorbeeld is dat 10 mil, of 1 streepje. Dan draai je de ring met 'object size' naar de (geschatte) werkelijke grootte van het object. In dit voorbeeld is dat 20 m. Op de andere ring kun je dan de bijbehorende afstand aflezen. Van de Konus kan ik ook geen handleiding vinden. Wel van de Celestron Oceana 7x50, wat een vergelijkbaar model is. In de manual wordt (in verschillende talen maar niet in het Nederlands) de werking en gebruik uitgelegd m.b.v. plaatjes.
Inekez1
4 jaar geleden
link naar de manual: https://www.manualslib.com/manual/1096772/Celestron-Oceana-7x50-71189-B.html#manual (het goede-vraag-systeem loopt steeds vast als ik iets aan het antwoord wil toevoegen, dus dan maar een paar reacties...)
Castle
4 jaar geleden
Dank je wel. Het is een stuk duidelijker.
Bordensteker
4 jaar geleden
+
De gezochte info is maar moeilijk ergens op het internet te vinden.
Op de site van Practical Boat Owner is de door jou gevonden methode (in het kader van een vergelijkende test van verrekijkers voor maritiem gebruik) kort vermeld onder de subkop “Using the reticle scale to calculate distance or height”:
- To determine distance if you know the height of the object, read the number of divisions on the vertical scale, then distance in metres = object height x 1,000 / scale reading.
- To work out height if you know distance:
Object height in metres = distance in metres x scale reading / 1,000 .” Het aardige is dan weer wel dat er een iets sprekender afbeelding bovenaan de pagina staat; er zijn daar links namelijk een witte auto en twee mensen in beeld die de schatting iets kunnen vergemakkelijken. De verdiepingshoogte van het ronde gebouw kun je alleen maar raden ... https://www.pbo.co.uk/gear/7x50-compass-binoculars-test-43902 (Pssst: 021 graden = noordnoordoost!)
SimonV
4 jaar geleden
+ Bedankt voor je reactie op mijn antwoord. Ik had de klok wel horen luiden... ;-)