Infrarood straling door welke materie het makkelijkst?

Wij willen graag weten bij welke materie Nano-infraroodstraling het makkelijkst doorheen gaat? Is daar een lijst van? met een doorlating coëfficiënt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (1)

De doorlating van Infra Rood is afhankelijk van de golflengte, zelfs in het nm-gebied. In de IR-spectrofotometrie wordt zuiver kristalzout (NaCl of NaBr) gebruikt om monsters in te homogeniseren en het spectrum te meten. (link 1).
Ook glas en heldere silica laten het langgolvige IR goed door; je zou dit kunnen beschouwen als de heldere kristalstructuren van de bovengenoemde, samengeperste zouten. Doorlatingscoëfficienten kan je echter niet geven i.v.m. de afhankelijkheid van de golflengte.