Hoe worden windturbines afgeremd?

Moderne grote windturbines kunnen blijkbaar ingesteld worden om trager te draaien dan de maximum capaciteit. Bvb om het brongeluid te beperken, zodat omwonenden minder geluid ontvangen. In vakjargon heet dit “brideren” of “bridage”.
Blijkbaar zijn er een beperkt aantal instellingen mogelijk, afhankelijk van het merk. De vraag is hoe die grote turbines mechanisch effectief afgeremd worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2.9K

Antwoorden (1)

De rotorbladen zijn draaibaar en kunnen zodanig worden afgesteld, dat ze minder wind vangen. Zie op de link de tekening van de windmolen en let op nr 3, de draaibaarheid van de bladen.
Nummer 4 staat als "brake", kun je mee bijremmen of stilzetten.
Maar bedenk, dat de enorme kracht van de rotor niet zomaar geremd kan worden. Vooral de stand van de bladen is belangrijk.
Toegevoegd op 11 juli 2019 20:51: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Wat is nummer 4 dan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Wat is nummer 4 dan?" Een schijfrem?