Waarom is de CO2-uitstoot van een straatveegmachine zo hoog?

In verschillende bronnen heb ik gevonden dat de jaarlijkse CO2-uitstoot van een veegmachine tussen de 26 en 50 ton per jaar is.
Een personenwagen stoot in een heel autoleven ‘slechts’ 50 ton C02 uit

Voorbeeld: “De jaarlijkse CO2-uitstoot van een doorsnee veegmachine met een inhoud van 2 m3 bedraagt circa 50 ton. De uitstoot van een elektrische veegmachine is nul. Dit levert jaarlijks een CO2-reductie op die gelijk is aan de uitstoot van veertig auto’s.”

Het lijkt me zeer veel en ik kan geen verklaring vinden waarom dit het geval is.

SimonV
4 jaar geleden
in: Techniek
2.4K
Antoni
4 jaar geleden
Misschien heeft één bron de hoeveelheid ooit verkeerd vermeld en hebben andere websites deze informatie overgenomen zonder deze te controleren. Daardoor kan het lijken alsof verschillende bronnen de informatie onafhankelijk van elkaar geven, terwijl dat niet zo is.
SimonV
4 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Maar als de ene keer 26 ton en de andere keer 50 ton genoemd wordt, lijkt het toch om tientallen tonnen te gaan.
https://www.resitul.pt/nl/producten/straatvegers/compacte-veegmachines/citycat-2020ev-elektrisch/
https://www.warehousetotaal.nl/werkvloer/tennant-brengt-emissievrije-straatveegmachine-op-de-markt/78986/
https://liverpoolexpress.co.uk/city-cleans-green-sweeper/

Het beste antwoord

Dat komt omdat auto's gemiddeld 95% van de tijd stilstaan en tijdens hun 'leven' gemiddeld 37 km per dag rijden. Veegmachines vegen en vegen en vegen maar door. Hele dagen lang.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Klinkt plausibel!

Andere antwoorden (1)

Niet alleen is een veegmachine zwaarder dan een personenauto, daarnaast moeten ook de borstels motorisch aangedreven worden. Beide kosten veel energie.