Waarom gebruikt NASA augmented reality om hun live feed vanuit het ISS uit te zenden?

In de eerste minuten van bijgaande link naar Youtube kun je zien hoe het bijvoorbeeld wel eens misgaat met die augmented reality. De achtergrond (die naar believen kan worden veranderd) blijft intact terwijl de acteurs ineens vervormen, tijdens een live-uitzending.
https://www.youtube.com/watch?v=nS0VN056d68&t=1093s&fbclid=IwAR20azZVwhIB-DbbpfO63S1AsqcUSxzUPCvm4u7Zk3HW3F6xPjlRjJ6yOBk

5 jaar geleden
in: Techniek
1.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
U kijkt ook geen digitaal TV begrijp ik hieruit?

Antwoorden (1)

Waaruit haal je dat het augemented reality is ? Het is gewoon een videofeed met compressie, daarin treed een storing op waardoor alles dat in beweging was verstoord is, inclusief het rek (oid) dat rechts in beeld is. Wat een hoop onzin in dat filmpje zeg, hopelijk ben je niet vatbaar voor dat soort conspiracy theories.
Het antwoord op de vraag "waarom gebruikte NASA AR" is dus niet te geven, want dat doen ze niet (in ieder geval niet in dit filmpje)
Korte uitleg over video-compressie: zonder compressie is de gegevensstroom van videobeelden (en zeker die van HD beelden) veel te groot om real-time te verzenden. Als je beeldje voor beeldje naar video gaat kijken dan zul je zien dat bijna elk beeldje sterk lijkt op het beeldje daarvoor. Compressie werkt (oa) door alleen de verschillen door te geven, dus zodra de achtergrond is opgebouwd hoeft deze niet steeds doorgestuurd te worden. Verandering tussen beeldjes kan aangegeven worden met motion vectors, oftewel, er wordt aangegeven welk deel van het ene beeldje verschoven moet worden (en in welke richting over welke afstand) om het volgende beeldje te krijgen. Valt een signaal weg of wordt het verstoord, dan blijft de achtergrond intact (en alle andere statische elementen) en kan de decoder gokken hoe de bewegingen door moeten gaan op basis van de eerdere vectoren. Dit kan het effect dat in het filmpje voorkomt helemaal verklaren.
Toegevoegd op 20 januari 2019 18:53: tekst
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Deze gasten moeten eens een fatsoenlijke telescoop kopen, dan kunnen ze de ISS met eigen ogen zien, wellicht dat ze dan "geloven"?
Goeievraagstell
5 jaar geleden
OK, dankjewel voor uw antwoord. Kunt u mij op één of andere manier wijzer maken in deze materie? Ik probeer ook maar de waarheid te achterhalen dus ik moet ook de argumenten van de andere partij overwegen. Ik heb inderdaad geen digitale televisie dus ik weet niks over hoe het beeld verstoord kan geraken, waarbij enkel de bewegende objecten vervormen (en in dat filmpje was het object links in beeld dat een deel van de muur lijkt te zijn volgens mij niet in beweging).
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zie niets geks aan het beeld. Kijk eens naar de tour de france, live beelden van een motor ofzo. Dat is zeker zo wazig soms. En dat beeld is hier op aarde doorgestuurd. Als het echt gefaket is zouden ze juist geen beeld hebben met zulke distortie. Dan zouden ze perfect beeld hebben zonder storing.
Goeievraagstell
5 jaar geleden
Leonard, als het live is kunnen ze dat niet altijd garanderen.
LeonardN
5 jaar geleden
Dan zouden ze het juist niet live laten zijn wat dacht je daarvan.