Waarom stroomt het warme water niet weg met het grondwater bij warmteopslag in de ondergrond?

Bij warmte-koudeopslag wordt in de zomer warm water naar de ondergrond gepompt om dat in in koude tijden weer omhoog te halen voor verwarming. Maar hoe blijft het op zijn plaats?

5 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Antwoorden (1)

Het water stroomt alleen niet weg, als de natuurlijke grondwaterstroming niet te hoog is (< 50 meter per jaar, voor grote projecten < 100 meter per jaar). Indien de grondwaterstroming te hoog is, gaat veel van de opgeslagen warmte of koude verloren gedurende de opslagperiode.

De energiebesparing die met ondergrondse energieopslag kan worden behaald, hangt verder sterk af van de geologie van het gebied. Bepalend zijn de dikte van watervoerende pakketten en de doorlatendheid van de bodem. Water kan alleen uit zandpakketten gehaald worden. In een kubieke meter zand is ongeveer 30-35% water opgenomen. In gebieden met dikke zandpakketten met grove korrels kan veel water gehaald worden en zijn warmteopslagsystemen zeer rendabel.
SimonV
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier ook wel een goede uitleg.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/warmte-koude-opslag.htm